Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel procent sterft aan leukemie?

ik ken iemand die leukemie heeft. Ik vraag mij af hoeveel procent kans hij heeft dat hij overlijd. Hij is 10 jaar. IK hoop dat iemand het antwoord weet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er zijn diverse vormen van leukemie, waarbij de ene soort meer kans op genezing geeft dan de andere soort. Zonder de informatie welke vorm het betreffende kind heeft is hier geen betrouwbaar antwoord op te geven. Over het algemeen is het op dit moment zo dat 20% van de kinderen die leukemie krijgt daar niet van geneest. Dit percentage is in veertig jaar tijd enorm gedaald, want in 1960 genas minder dan 5% van deze kinderen.
Amadea
12 jaar geleden
Leukemie bij jonge kinderen is vaak een acute lymfatische leukemie (ALL). De overleving is heel erg afhankelijk van de locatie van de genmutatie (dus het type ALL) en de behandelopties (geslaagde transplantatie e.d.) en persoonlijke factoren.

De gemiddelde 5-jaarsoverleving is goed, nagenoeg 65-85% bij kinderen.*

Er zijn ook nog andere vormen van leukemie, namelijk AML (acute myeloïde leukemie), CML (chronische ") en CLL (chronische lymfatische leukemie). Deze komen minder vaak tot bijna nooit voor bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing