Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik me elk jaar op borstkanker laat testen, kan ik er dan zeker van zijn dat borstkanker nooit de kans krijgt om uit te zaaien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
995
liveisgreat
11 jaar geleden
over het testen op borstkanker is er momenteel veel controverse. de één zegt dat het moet om kanker te vermijden, de ander zegt dat mammografie niets helpt en juist kanker veroorzaakt
en nee... je kan er niet zeker van zijn dat kanker niet uitzaait. Mijn moeder liet zeer geregeld mammografie nemen, en is uiteindelijk van een volledig uitgezaaide kanker gestorven. reden : mammografie geeft niet alle tumoren weer, dus hele klein tumoren (die zij in grote getale had) kan je ermee niet opsporen. en die zat in heel haar lichaam, het was heel agressief.
maar ik word eigenlijk een beetje boos van dat eeuwige gedoe rond borstkanker.... echt waar. mensen zijn dan zo gefocust op "ik kan ziek worden", het is echt erg.
Eierstokkanker bv. is véél dodelijker dan borstkanker en daar hoor je maar weinig over. Kan nochtans ook opgespoord worden en is genetisch verwand aan borstkanker. En zo zijn er nog een groot aantal ziekten die je kan krijgen.
Van sommige ziekten weet men zelfs de oorzaak, en kunnen bepaalde ingrepen die oorzaken wegnemen. maar hier past men dan voor omdat het bv. de economie schaadt. sorry, maar ik vind dit erg hypocriet.
liveisgreat
11 jaar geleden
En er zijn nog doodsoorzaken buiten kanker waar men bitter weinig aan doet. Koning auto eist ook veel slachtoffers en er wordt nog véél te weinig gedaan om mensen aan te zetten om bv. trager te rijden. Alcoholcontroles gebeuren wel rond het jaareinde, maar dat is nu ook weer niet het enige probleem. mensen rijden ook te hard als ze niet gedronken hebben en veilige fietspaden bv. zijn er amper in België (gelukkig in Nederland wel)..
Zelfmoord is in België één van de top-doodsoorzaken. Maar toch wordt er maar weinig psychotherapie terugbetaald (alleen als je naar een psychiater gaat, dus een psycholoog niet!). Niet iedereen kan een therapeut 60 € per uur betalen,
Enzovoort. Maar ondertussen wel lullen over kanker door de schuld van mensen zelf (roken, geen preventief onderzoek gedaan enz...).
En dan nog ...
Laat je hoofd niet op hol brengen door angst voor gelijk welke ziekte. Je kan een ziekte krijgen, je kan morgen doodvallen, je kan 102 jaar worden .... maar er is geen enkele 100% garantie dat preventief onderzoek een lang leven garandeert.
Hier in België zijn er zo enkele voorbeelden, bv. Felice, een bekend mediafiguur. Gaat naar een cardioloog en die zegt dat alles in orde is. Krijgt de volgende dag een fatale hartaanval.
Plus heeft preventief onderzoek ook een ander kantje : het brengt geld in de lade. Ik herinner me de hysterie over de mexicaanse griep en massaal mensen die zich lieten inenten. Terwijl het eigenlijk totaal niet nodig was. Die griepprik is ook zoiets : mensen denken dat ze geen griep meer kunnen krijgen maar dat klopt helemaal niet!
Ik zeg niet dat ik mensen afraad om zich preventief te laten onderzoeken. Wat ik wel zeg is : laat je onderzoeken als je er behoefte aan hebt, maar leef niet met permanente angst voor ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het gewoon een steldat vraag en had je niet zoveel moeite moeten nemen voor zo'n lang verhaal!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zeker zijn van zoiets kan natuurlijk nooit. Je bent er waarschijnlijk wel op tijd bij als je je ieder jaar laat controleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Het is uiteraard minder waarschijnlijk, want hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner de kans dat het is uitgezaaid, maar er is altijd de mogelijkheid dat het gemist wordt en daarna door kan groeien, ook met foto's of scans.

Die kans dat het uitzaait binnen een jaar is echter wel vrij klein, en het is uiteraard altijd beter om je gewoon jaarlijks te laten controleren.

Toegevoegd na 2 minuten:
*Op foto's is vaak pas iets goed te zien vanaf ongeveer 1 cm doorsnede.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe vroeger tumoren worden ontdekt, des te kleiner de kans dat de kanker fataal afloopt. Vandaag overleeft ongeveer drie op vier patiënten de ziekte. Hier en daar gaan stemmen op om de borstkankerscreening ook voor jongere vrouwen in te voeren. In de VS bijvoorbeeld laten vrouwen steeds vaker al vanaf hun 40ste regelmatig een mammografie nemen. Dat heeft nochtans weinig zin, omdat 60-65 jaar dé piekleeftijd blijft voor het ontwikkelen van borstkanker. Bij jonge vrouwen zit er bovendien nog veel klierweefsel in de borsten. Dat maakt vroege detectie via mammografie bijzonder moeilijk. Heel vroegtijdig screenen heeft enkel nut bij vrouwen die erfelijk belast zijn met een borstkankergen. Als er iets is wat op borstkanker wijst, wordt ook bij jonge vrouwen natuurlijk een mammografie genomen, eventueel gevolgd door een echo, een MRI en een punctie.
Zie verdere info link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding