Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als ik me elk jaar op borstkanker laat testen, kan ik er dan zeker van zijn dat borstkanker nooit de kans krijgt om uit te zaaien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Zeker zijn van zoiets kan natuurlijk nooit. Je bent er waarschijnlijk wel op tijd bij als je je ieder jaar laat controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Het is uiteraard minder waarschijnlijk, want hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner de kans dat het is uitgezaaid, maar er is altijd de mogelijkheid dat het gemist wordt en daarna door kan groeien, ook met foto's of scans.

Die kans dat het uitzaait binnen een jaar is echter wel vrij klein, en het is uiteraard altijd beter om je gewoon jaarlijks te laten controleren.

Toegevoegd na 2 minuten:
*Op foto's is vaak pas iets goed te zien vanaf ongeveer 1 cm doorsnede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vroeger tumoren worden ontdekt, des te kleiner de kans dat de kanker fataal afloopt. Vandaag overleeft ongeveer drie op vier patiënten de ziekte. Hier en daar gaan stemmen op om de borstkankerscreening ook voor jongere vrouwen in te voeren. In de VS bijvoorbeeld laten vrouwen steeds vaker al vanaf hun 40ste regelmatig een mammografie nemen. Dat heeft nochtans weinig zin, omdat 60-65 jaar dé piekleeftijd blijft voor het ontwikkelen van borstkanker. Bij jonge vrouwen zit er bovendien nog veel klierweefsel in de borsten. Dat maakt vroege detectie via mammografie bijzonder moeilijk. Heel vroegtijdig screenen heeft enkel nut bij vrouwen die erfelijk belast zijn met een borstkankergen. Als er iets is wat op borstkanker wijst, wordt ook bij jonge vrouwen natuurlijk een mammografie genomen, eventueel gevolgd door een echo, een MRI en een punctie.
Zie verdere info link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing