Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het afwassen van je borden, kookpotten, bestek etc... met een spons gevaarlijk/ongezond?

Uit een nieuwe studie blijkt dat er zo'n 10 miljoen bacteriën te vinden zijn op de 6,5 vierkante centimeter van een keukenspons.

http://www.hln.be/hln/nl/14/You/article/detail/1538040/2012/11/22/Gevaarlijk-je-borden-afwassen-met-een-spons.dhtml

Ik wou hier verder op in gaan eigenlijk, is dit echt wel zo?

Ik hoop van niet want ik was al jaren met een spons en het bevalt me prima :S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Zoals het er al staat: voorspoelen is geen probleem maar je wast toch niet werkelijk het bord als laatste af in een sopje met een vieze gebruikte spons?

Een spons neemt water op en geeft dat niet weer zo makkelijk af en zal nog vochtig zijn als je het de volgende keer weer gebruikt. Een afwasborstel droogt veel sneller op maar ook daar moet je mee oppassen natuurlijk.

Het is het schoonst als je bijv met een sponsje voorspoelt en met een andere borstel of spons het echte laatste schoonmaakwerk doet.

Verder: waarom zou het niet waar zijn? Het gaat om gemiddelden bij zo'n onderzoek, bij jou kan het dus best wel meevallen maar ook tegenvallen. Kijk eens serieus hoe jij omgaat met hygiene in het huishouden. Er staan meer tips in het artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het altijd al goed gaat, zou ik er gewoon mee doorgaan. Altijd maar alles hygiënisch willen doen is uitputtend voor het immuunsysteem. Mocht u of een familielid een lagere weerstand hebben of ziek zijn, dan is het misschien wel even verstandig om het (een tijdje) te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeel van een spons is dat deze het hele oppervlakte goed zal bereiken en daarmee ook het vuil goed kan verwijderen. Als de spons veel bacteriën bevat (en een spons die een tijd vochtig is geweest en in de kern nog steeds vochtig is, bevat altijd veel bacteriën) zullen deze bacteriën ook op het voorwerp komen.

Door twee of meer sponsen te gebruiken, die pas weergebruikt worden als ze door en door droog zijn, kun je de veiligheid makkelijk vergroten.

Als je iets dus met een spons hebt schoon gemaakt is het daarom belangrijk om als laatste goed na te spoelen, daarmee verdwijnt het laatste vuil en daarmee ook heel veel bacteriën.

Met spons, borstel, zakdoek, schuurpapier enz. Het maakt niet uit. Bacteriën zul je altijd na zo'n procedure vinden.

Na een goede schoonmaakprocedure is het aantal in principe zo klein dat zowel gezonde mensen als enigszins zieke mensen er geen schade van ondervinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huishouden is geen OK van een ziekenhuis en het is nogal dom om te doen alsof. Als je alles steriel maakt leg je bij de eerste de beste besmetting het loodje. Een mens is prima opgewassen tegen de meeste ervan en heel veel hebben we zelfs nodig voor b.v. een gezonde spijsvertering (een gezonde volwassene torst gemiddeld zo'n 1,5 kg bacteriën met zich mee). Waarmee ik maar wil zeggen dat de meeste mensen zich alleen zorgen maken over bacteriën omdat ze zijn opgegroeid met reclamespotjes die de vrees voor bacteriën aanmoedigen.
Ik was al tientallen jaren af met sponsjes die waarschijnlijk krioelen van de bacteriën en nog nooit is er iemand die bij mij kwam eten of koffiedrinken de volgende dag plotseling ziek geworden.
Als iets voor het oog schoon is dan is het gewoonlijk schoon genoeg en dat wordt pas anders als er zoiets als een cholera-epidemie heerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing