Antidepressiva (Cymbalta) bij lage rugpijn, kan dat helpen?
Beste mensen, ervaringsdeskundigen en wie weet enkele dokters onder jullie;
Ik ben ben 24-jarige jongeman en ik kamp nu al bijna een jaar met lage rugklachten en in het begin straalde het uit naar mijn linkerkuit (inmiddels, wel met momenten beide kuiten en zelfs mijn rechter dijbeen)
Op woensdag 14 december 2011 hebben ze een MRI/NMR gemaakt van de lumbale wervelzuil (in Antwerpen) en bij het besluit schreven ze het volgende:
- Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
- Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
- Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
- geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.
Kort daarna werd ik via de orthopedisch chirurg doorverwezen naar de rugschool waar ik 4 maandenlang theoretische en praktische lessen heb gevolgd en waarbij ik rug- en buikspier oefeningen heb aangeleerd en hoe ik moet tillen en opstaan enzovoort.
Ik pas die oefeningen nog steeds elke dag toe maar zonder verbetering.
Sinds augustus dit jaar ben ik verhuisd naar het Belgische Limburg, mijn rug doet de laatste tijd nog meer pijn (voornamelijk als ik zit), na vele lastige bezoeken bij mijn huidige huisarts uiteindelijk arbeidsongeschikt verklaard.
Onlangs 3 nieuwe onderzoeken gehad in Limburg:
klik op reacties om mijn verhaal en vragen verder te lezen want het kader is hier te klein…
Bevindingen ->
- De opnamen werden genomen zonder intraveneuze contrasttoediening.
- Er is een normale bot densiteit.
- Normale wervelhoogten.
- Goede alignatie van de dorsale wervellichamen.
- Minimale restletsels van doorgemaakte Scheuermann. - Gave aflijning van de disci.
- Geen majeure intraspinale discuspathologie.
- Normaal corvolume.
- Geen acute pleurale vocht accumulaties.
- Geen longverdichtingen. 2) MRI scan van de totale wervelzuil
Bevindingen ->
- Er zijn geen verdachte botstructuurveranderingen.
- Discrete Scheuermannsquelen op op het niveau Th11-Th12 en Th12-L1
- Waarschijnlijk spndylolysis van L5 bilateraal met lichte anterolisthesis van L5 ten opzichte van S1. Discusbulging op dit niveau uitbreidend intraforaminaal rechts en vooral links. Er is een focaal belangrijke vernauwing van het linkerneuroforamen met compressie op de linkerwortel L5.
- Geen argumenten voor segmentaire spinaalstenose.
- Normaal aspect van het myelum. 3) Botscan (Nucleaire dienst)
Besluit -> Heb ik hier niet liggen, maar volgens mijn huisarts niks ernstigs te zien.
Maar het lijkt of er geprobeerd wordt of een ander type ad, wel de denkbeeldige pijn kan opheffen.
Het is te proberen. Maar het is een lapmiddel.
De echte oorzaak moet ook behandeld worden.
Ik denk dat het idee achter antidepressiva is dat er serotonine vrijkomt in je hersens en dat is een neurotransmitter die ook verbonden is met met het dopaminesysteem (dopamine is je natuurlijke pijnstiller). Wellicht dat het daarom kan helpen. het helpt natuurlijk niet als er wel een oorzaak in je rug ligt. Waarom probeer je het niet ? Succes, ik weet dat er veel mensen met rugpijn lopen die hier in Nederland niet geholpen (kunnen) worden. Er zijn zelfs mensen die uitwijken naar bijv. Duitsland om daar geholpen te worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.