Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan er gebeuren als je een vlieg hebt doorgeslikt?

Hallo,

tijdens een nacht ergens eind 2009 schoot ik plots wakker en toevallig kwam er een vlieg/mug in mijn mond die ik heb doorgeslikt, dat ging echt heel snel en kon het niet vermijden, achteraf kreeg ik allerlei klachten (vooral neurologische klachten) zoals het regelmatig vibreren van mijn wenkbrauwen (oogkassen), aanhoudende kaakgewirchtspijnen (TMD), duizeligheidsklachten (menière) en als laatst aanhoudende oorsuizingen.

Ik heb er nooit bij stilgestaan maar laatst moest ik terug hieraan denken of een vlieg of een mug die ik had doorgeslikt niet de oorzaak zou geweest kunnen zijn van al mijn klachten?

Problemen aan mijn oogkassen, de duizeligheid en de kaagewirchtsklachten zijn gelukkig na enkele maanden verdwenen maar de oorsuizingen zijn gebleven; Tinnitus noemen ze dat.

Weet iemand of zo'n mug of een vlieg bepaalde bacteriën bevat die dit soort problemen zou kunnen veroorzaken?

Indien wel, wat voor bacteriën zouden dat geweest kunnen zijn?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
46.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat is alleen maar goed voor je weerstand.
Ik hap zo af en toe ook eens een vlieg uit de lucht, nooit ergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eet door het jaar heen van allerlei beesten, 's nachts voornamelijk spinnetjes.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee de bacterien op een vlieg die maagzuur kunnen overleven kun je alleen op DAT moment diaree van krijgen, vergelijkbaar met een voedselvergiftiging maar zelfs dat komt eigenlijk nooit voor is alleen theorie.

Wat ook zou kunnen is als de vlieg net eitjes bij haar draagt dat je er 'wormen' van zou kunnen krijgen, maar dan had je daar al LANG last van gehad en niet in de vorm van klachten die jij omschrijft.... Dus maak je geen zorgen. Gebeurt zoveel mensen, wat denk je op de fiets, of aan het strand met veel wind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vliegen dragen inderdaad vreselijke bacteriën bij zich, maar ons maagzuur is daar in de regel wel tegen bestand, mits je weerstand normaal is. Muggen kunnen zeker geen kwaad.

Maar mt die lijst klachten zou ik toch echt naar de huisarts gaan, en niet aan die vlieg denken. Daar krijg je in het ergste geval hooguit een paar dagen diarree van, maar meer waarschijnlijk niks. Zeker geen meniere en tinnitus.

En die staan ook weer los van de neurologische klachten die je beschrijft, waarvoor je vrees ik echt naar iets anders op zoek zal moeten. Er is in elk geval niets bekend over eender welke relatie met een insect of insectspecifieke bacterie dan ook.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je een vlieg doorslikt word deze bijna gelijk verteerd door je masgzuur.
Ook een groot gedeeltelijke van de mogelijke bacterien van de vlieg overleven het maagzuur niet.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
nee hoor, dat ligt niet aan die vlieg. Die is gewoon in jouw slokdarm al gestorven en in je maag verteerd.
Dat was louter toeval.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik denk dat hetvliegje/mug niks met je klachten te maken heeft,inderdaad slikken we dagelijks kleine insecten in zonder het te merken.
Ik denk dat je de ziekte van meniere hebt,ik heb het zelf ook,de duizeligheid en tinnitus is daar kenmerkend voor,de duizeligheidsklachten en vibreren van je ooglid was tijdens zo'n aanval,tussen de aanvallen dor is de tinnitus constant aanwezig.
de ene persoon heeft 1xper zoveel jaren een aanval van meniere en een ander elke maand bv.
maar insecten hebben daar echt niks mee te maken.
s
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch even reageren hier, want wat hier staat is niet correct. Nadat ik een flinke bromvlieg had ingeslikt (die was in mijn mond gewaaid door een windstoot en direct in mijn slokdarm terecht gekomen) kreeg ik een paar dagen flinke verhoging, buikgriep en heel veel zweten, heeft echt 3 etmalen geduurd. De diarrhee was ongekend, het moest duidelijk mijn darmen uit, dus het was een nacht langs naar de wc gaan en nog steeds voelde het alsof er iets heel erg mis was in mijn darmen. Omdat ik de weken ervoor en erna nagenoeg als kluizenaar heb geleefd, super gezond ben (nooit ziek) en eet en drink en niemand in mijn omgeving ziek was, kon ik maar 1 oorzaak aanwijzen: die vlieg. Ik weet 100% zeker dat deze hiervoor verantwoordelijk was.
Veel bacterien en virussen overleven maagzuur probleemloos. Helicobacter pylori, Campylobacter pylori, Salmonella enterica, Shigella spp., Vibrio cholerae,
Mycobacterium tuberculosis, Legionella pneumophila, Listeria monocytogenes,
Brucella spp. en Yersinia pestis. En net als met veel andere zaken in deze warmer wordende wereld, komen er meer voor in NL dan we denken.
een nacht lang
schijnbaar niets te verbeteren als je op wijzigen klikt, lekker onhandig dit!
(Lees meer...)
Toegevoegd op 9 oktober 2023 08:16: tekst
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding