Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een lever van 152mm is dit te groot?

ik vraag me af wat een normale maat is van een lever ik woon in frankrijk maar snap me arts niet echt. ik weet alleen dat ze aangeven dat me lever te groot is en me bloed onderzoek is helemaal goed ook me boed druk en hartslag en zuurstof in het bloed zijn helemaal top
klopt het dan dat een lever van 12mm te groot is? en wat kan dat zijn ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet zijn 152 mm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De grootte van de lever is variabel, en hangt ook van je eigen grootte en lichaamsbouw af. De zgn. spanwijdte van een normale lever is ongeveer 15 cm, en daar zit jouw lever dus maar een beetje boven. Leververgroting kan verschillende oorzaken hebben (alcoholgebruik, te hoog lichaamsgewicht); komt er geen vervolgonderzoek voor de vergrote lever, of was het slechts een constatering van de arts, zonder verder (behandel)plan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een vergrootte lever gehad, maar die was 20cm. ik weet ook niet hoe groot je bent, als je rond de 1,73 bent (zoals ik) is 152mm niet te groot. alleen een klein beetje misschien, maar niet dat het ernstig is.

Ik zou wel proberen de oorzaak te vinden van je (misschien) vergrootte lever. (veel alcohol drinken of bepaalde medicatie kan hiertoe leiden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing