Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een bilaterale spondylolyse?

Beste mensen,

in september 2010 had ik een nekletsel opgelopen tijdens het voetballen. Ik werd niet geopereerd maar heb heel lang moeten revalideren. Gelukkig geen nekpijn meer maar ik kamp nu al een tijdje (ongeveer 9 maanden) met een lage rugpijn (die in het begin uitstraalde naar mijn linkerbeen, vooral kuit, maar nu straalt het gelukkig niet meer uit);

Hiervoor heb ik een MRI/NMR scan gehad van de lumbale wervelzuil en bij het besluit van het protocol stond het volgende:

Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
Geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

De orthopedisch chirurg verwees mij door naar een kinesist en stelde de volgende zaken voor:

- Tonificatie rug- en buikspieren met aanleren oefeningen
- Massage met relaxatie oefeningen
- Lokale behandeling
- Bekkenkantelingsoefeningen
- Hamstringsstretching

Ik heb de orthopedisch chirurg heel kort kunnen zien maar hij was zo gehaast dat ik hem bijna geen vragen kon stellen, misschien hebben jullie wel een antwoord op mijn vragen, zie even hieronder:

1) "Schheuermann sequelen", wat is dat?

2) Wat is een discopathie? Kan er iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

3) Wat is spondylolyse? Kan daar iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

4) Wat is "neurale formina" ? Kan hier iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Blijkbaar gaat het prima met je nek, en nu hebben ze iets aan je lage rug ontdekt, waar ik toevallig veel ervaring mee heb.

Ik zal proberen al je vragen te beantwoorden.

1) De ziekte van Scheuermann is een bekende groeistoornis waarbij tijdens de groei, en voornamelijk vanwege een incorrecte houding, de kromming van de rug afwijkt van wat "normaal" is. Op latere leeftijd kan dit zorgen voor behoorlijke problemen, en dat is wat de arts bedoelt met "sequelen", of in normaal Nederlands "gevolgen". Typisch beeld is van iemand met een kromme rug en een enigzins ingezakte borstkas.

2) Discopathie beteken letterlijk "ziekte aan de schijven", en dan bedoelen ze de schijven tussen je wervels. Vanwege de kromming van je rug staan deze onder druk.

3) Spondylolyse (of spondylolysis) is een aandoening waarbij de boog van een wervel (het stuk bot om de ruggenmerg heen) niet compleet is. Hierdoor ontstaat er een afwijkende kromming van de rug, vaak een holle rug. Dit probleem kom het vaakst voor in de lage rug, namelijk tussen de onderste van de 5 lumbale wervels (=L5) en de eerste van de sacrale wervels (=S1), en dat vertaalt zich in een holle lage rug. Bijna 10% van de mensen heeft dit probleem, maar slechts enkelen hebben hier last van.
Als de bovenste wervel naar voren glijdt ten opzichte van de onderste wervel (dat is wat de arts bedoelt met "Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I") dan staan de wervels niet meer in een doorlopende rechte lijn, en spreek je dan van een spondylolisthesis. Het gevolg is dat omdat de 'tunnel' die alle wervels achter elkaar vormen, op een bepaald punt een hoek vormt, en vernauwd is je ruggenmerg klem kan komen te staan (de 'tunnel' waardoor je ruggenmerg loopt van je hoofd tot je stuitje is de "vertebrale foramen") De mate waarin de bovenste wervel afglijdt wordt gemeten in een schaal van I tot IV, waarbij I de mildste vorm is (je hebt een beetje last hiervan) en IV staat voor verlamming en verlies van gevoel onder je middelste.

4) De "neurale foramina" zijn de gaatjes aan de zij van de wervels en tussen de wervels waardoor de zenuwen van je ruggenmerg afstammen. Als de wervels afglijden t.o.v. elkaar, dan worden de gaten kleiner, en staan de zenuwen klem. Dit vertaalt zich in pijn en verlies van gevoel. In jou geval gaat het om de zenuwen tussen L5 en S1, en dat is de klassieke vorm.

Wat moet je hieraan doen?
Ik kom ruimte tekort, dus lees verder in de reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tja, dat is een probleem van medici. Die kunnen niet in Jip en Janneke taal uitleggen wat je hebt en wat ze er aan kunnen doen. Deze taal is makkelijk voor een arts, want die ziet in één oogopslag wat er is getest.

Maar het is een kwalijke zaak dat je orthopeed niet bij machte is je in gewoon Nederlands uit te leggen wat er allemaal op staat. "sequellen" is daarbij al helemaal geen aandoening, maar waarschijnlijk bedoelt de arts dat de MRI scan een beeld geeft van de gevolgen die je ook ebt bij de ziekte van Scheuermann.

De ziekte van Scheuermann is een groeistoornis waarbij de kromming van de rug niet correct is. In dat geval wordt een korset gedragen. Maar dit komt bij kinderen voor. Waarschijnlijk staan de wervels niet helemaal recht en dat kan met oefeningen gecorrigeerd worden.

Discopathie bestaat uit de woorden discus (tussenwervelschijf) en pathie (afwijking). De tussenwervelschijf zijn de delen waar de wervelkolom uit bestaat. Ze zijn zo gebouwd dat de zenuwen erdoorheen lopen van je spieren naar je hersenen en zorgen voor stevigheid en soepelheid van het lichaam.

Spondylose is als de verbinding tussen de wervels verslapt is.

Als ik het allemaal zo doorlees staat er in feite dat je naar de fysiotherapeut moet om de juiste oefeningen te leren. De oefeningen zijn dan gericht op het verminderen van de pijn, maar ook om te proberen de tussenwervelschijven weer op de juiste positie te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de afbeelding een foto van het type oefeningen dat je zou kunnen verwachten. Je moet deze niet zomaar doen, maar samen met een fysiotherapeut omdat hij/zij precies kan aangeven welke oefeningen je moet doen en hoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing