Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een bilaterale spondylolyse?

Beste mensen,

in september 2010 had ik een nekletsel opgelopen tijdens het voetballen. Ik werd niet geopereerd maar heb heel lang moeten revalideren. Gelukkig geen nekpijn meer maar ik kamp nu al een tijdje (ongeveer 9 maanden) met een lage rugpijn (die in het begin uitstraalde naar mijn linkerbeen, vooral kuit, maar nu straalt het gelukkig niet meer uit);

Hiervoor heb ik een MRI/NMR scan gehad van de lumbale wervelzuil en bij het besluit van het protocol stond het volgende:

Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
Geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

De orthopedisch chirurg verwees mij door naar een kinesist en stelde de volgende zaken voor:

- Tonificatie rug- en buikspieren met aanleren oefeningen
- Massage met relaxatie oefeningen
- Lokale behandeling
- Bekkenkantelingsoefeningen
- Hamstringsstretching

Ik heb de orthopedisch chirurg heel kort kunnen zien maar hij was zo gehaast dat ik hem bijna geen vragen kon stellen, misschien hebben jullie wel een antwoord op mijn vragen, zie even hieronder:

1) "Schheuermann sequelen", wat is dat?

2) Wat is een discopathie? Kan er iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

3) Wat is spondylolyse? Kan daar iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

4) Wat is "neurale formina" ? Kan hier iets aan gedaan worden? Zo ja, welke rugoefeningen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
9.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Blijkbaar gaat het prima met je nek, en nu hebben ze iets aan je lage rug ontdekt, waar ik toevallig veel ervaring mee heb.

Ik zal proberen al je vragen te beantwoorden.

1) De ziekte van Scheuermann is een bekende groeistoornis waarbij tijdens de groei, en voornamelijk vanwege een incorrecte houding, de kromming van de rug afwijkt van wat "normaal" is. Op latere leeftijd kan dit zorgen voor behoorlijke problemen, en dat is wat de arts bedoelt met "sequelen", of in normaal Nederlands "gevolgen". Typisch beeld is van iemand met een kromme rug en een enigzins ingezakte borstkas.

2) Discopathie beteken letterlijk "ziekte aan de schijven", en dan bedoelen ze de schijven tussen je wervels. Vanwege de kromming van je rug staan deze onder druk.

3) Spondylolyse (of spondylolysis) is een aandoening waarbij de boog van een wervel (het stuk bot om de ruggenmerg heen) niet compleet is. Hierdoor ontstaat er een afwijkende kromming van de rug, vaak een holle rug. Dit probleem kom het vaakst voor in de lage rug, namelijk tussen de onderste van de 5 lumbale wervels (=L5) en de eerste van de sacrale wervels (=S1), en dat vertaalt zich in een holle lage rug. Bijna 10% van de mensen heeft dit probleem, maar slechts enkelen hebben hier last van.
Als de bovenste wervel naar voren glijdt ten opzichte van de onderste wervel (dat is wat de arts bedoelt met "Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I") dan staan de wervels niet meer in een doorlopende rechte lijn, en spreek je dan van een spondylolisthesis. Het gevolg is dat omdat de 'tunnel' die alle wervels achter elkaar vormen, op een bepaald punt een hoek vormt, en vernauwd is je ruggenmerg klem kan komen te staan (de 'tunnel' waardoor je ruggenmerg loopt van je hoofd tot je stuitje is de "vertebrale foramen") De mate waarin de bovenste wervel afglijdt wordt gemeten in een schaal van I tot IV, waarbij I de mildste vorm is (je hebt een beetje last hiervan) en IV staat voor verlamming en verlies van gevoel onder je middelste.

4) De "neurale foramina" zijn de gaatjes aan de zij van de wervels en tussen de wervels waardoor de zenuwen van je ruggenmerg afstammen. Als de wervels afglijden t.o.v. elkaar, dan worden de gaten kleiner, en staan de zenuwen klem. Dit vertaalt zich in pijn en verlies van gevoel. In jou geval gaat het om de zenuwen tussen L5 en S1, en dat is de klassieke vorm.

Wat moet je hieraan doen?
Ik kom ruimte tekort, dus lees verder in de reactie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je moet doen is de adviezen van de artsen volgen. Soms zijn ze minder goed in uitleggen, dat geef ik toe, maar ze hebben een diagnose gesteld, en daar hoort ook een bepaalde behandeling bij. Het probleem wat je blijkbaar hebt ken ik van erg dichtbij, van iemand die een spondylolisthesis van graad II-III heeft, en het is geen grapje. Sterker nog, het is een zeer serieuze aandoening.
Oefeningen helpen zeker. Volg vooral de adviezen over wat voor oefeningen je moet doen, hoe, wanneer en hoe vaak, want op de lange termijn kan je dat enorm veel ellende besparen. Let ook erg goed op wat je niet mag doen. Bepaalde activiteiten betekenen een zware belasting voor de lage rug, die ervoor kan zorgen dat de afglijding van de wervels versnelt. Een verergering voorkom je door middel van oefeningen. Zorgen dat je spieren je lichaam dragen, en je eigen spieren een "korset" vormen die je wervels op z'n plaats houdt is altijd beter dan een echte korset dragen. En mocht het toch op den duur zo ver zijn, dan is een operatie altijd mogelijk. In dat geval worden de twee verplaatste wervels aan elkaar gebonden om verdere afglijding te voorkomen. Dat doen ze met schroeven of met een "kooi" die tussen de wervels wordt geplaatst ter vervanging van de wervelschijf, die vaak ernstig beschadigd raakt tijdens het afglijden van de wervel.
Verder wordt ook ruimte gemaakt voor de zenuwen door de neurale foramina, indien nodig te verbreden (gewoon stukjes bot weghalen) Ik ken van heel dichtbij 4 personen bij wie een chirurgische ingreep noodzakelijk was. Bij 3 van deze mensen is het zo goed gegaan, dat ze een volkomen normaal leven hebben, maar bij de 4e is het niet echt goed gegaan, en heeft nog steeds pijn en beperkingen in mobiliteit.
4 gevallen is niet erg representatief, dat weet ik, maar ik heb wel met héél veel artsen en chirurgen gesproken, en als een operatie onvermijdelijk is, dan is de prognose meestal ook niet al te goed. In ieder geval, probeer je te verdiepen in de ziekte, en als je spreekt met je chirurg of orthopedist vraag maar alles wat je wil. Ook een goede fysiotherapeut moet veel over deze aandoening weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Gabi, je weet niet hoe ontzettend dankbaar ik je ben, je antwoord is zo helder en zeer mooi uitgelegd, ik heb als laatst nog enkele vragen; Ik ben sinds kort verhuisd van Antwerpen naar het Belgische Limburg en terug lichtjes beginnen sporten (lopen, zwemmen, fitnessen,...), ook moet ik hier een nieuwe orthopedisch chirurg en een fysiotherapeut/kinesist vinden en hopen dat zij mij verder kunnen helpen... Vraag 1) In de bodybuilding wereld raden ze meestal de sporters aan om te deadliften, zie hieronder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Deadlift Maar ik wil deze oefeningen niet doen omdat ik het te riskerend vind, ook moet je deze oefening met uiterst juiste techniek uitvoeren want anders kan je je rug nog erger verkloten naar het schijnt... Wat vind jij persoonlijk van deze oefening? Stel als je deze oefening met de juiste techniek zou uitvoeren; denk je dat dit mijn lage rug(klachten) positief zal beïnvloeden of toch maar niet riskeren? Vraag 2) Als alternatief voor de deadlifts dacht ik aan hyperextensions, zie hieronder: http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html Deze oefening lijkt mij minder invasief, maar had graag jouw mening even willen horen of deze oefening mijn lage rug wel of niet in de positieve zin zal beïnvloeden? Vraag 3) Uiteraard zal ik een fysiotherapeut/kinesist raadplegen, maar zijn er bepaalde oefeningen die jij met 100% zekerheid kunt vertellen die ik wel mag/kan doen om mijn lage rugspieren en buikspieren te kunnen verstevigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag 4) Ik was het vergeten te vragen; is de volgende oefening aan te raden in mijn geval? http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/BWKneelingWheelRollout.html En vraag 5) Op een gegeven moment zei je: "Typisch beeld is van iemand met een kromme rug en een enigzins ingezakte borstkas." Kan ik door die rug klachten en een ingezakte borstkas hyperventilatie klachten en/of maagzuur (reflux) klachten krijgen? Enig idee? Welgemeende groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan hoor!
Ik ben blij om te lezen dat je toch iets hieraan hebt. Eerst een belangrijke "disclaimer". Ik ben geen arts... maar bijna: ik ben dierenarts, vandaar dat de anatomie en de terminologie (ook van een mens) weinig geheimen voor mij hebben, maar toch, ik ben geen arts, en zeker geen orthopeed.
Wel iemand die van heel dichtbij veel ervaring heeft met spondylose en -listhesis.
Dus toch ALTIJD eerst alle oefeningen bespreken met je arts/fysio. 1) Het lijkt me niet de beste oefening! Zelfs als je deze héél goed doet, de kans dat je een verkeerde beweging maakt is altijd aanwezig, en dat zou je rug behoorlijk kunnen schaden. 2) Het ziet inderdaad minder heftig uit. Het aantal oefeningen, en hoe hoog je moet/mag komen zal je zelf moeten bepalen met advies van de fysio. 3) Ik weet dat zwemmen, en dan met name rugslag en borstcrawl (vlinderslag en schoolslag is uit den boze) heel goed helpt, maar dan moet je een goede techniek hebben. Mensen die ik ken en die toch konden zwemmen hebben een paar uurtjes les genomen om hun techniek te verbeteren. Zeker de moeite waard!
Hardlopen, zolang je hele goede schoenen gebruikt, en harde ondergronden mijdt, kan ook goed zijn, maar let op je houding.
Sporten waarbij de kromming van je rug groter wordt (denk aan de service bij tennis, volleybal, basketbal...) zijn af te raden, maar hierover kan een (sport)fysio je beter adviseren. 4) Ik heb zeer vergelijkbare oefeningen zien doen door mensen met dit probleem, maar dan met mate, want het kan behoorlijk zwaar zijn.
Het mooie van deze oefeningen is dat niet alleen je buik en rugspieren, maar ook de ventrale spieren van je wervelkolom (zeg maar tussen de wervels en je ingewanden) geoefend worden. 5) Dat weet ik niet, want blijkbaar in jou geval is er sprake van een combinatie van Scheuermann (bolle bovenrug) met spondylolise (holle onderrug) Welke mate van afwijking je rug heeft weet ik ook niet, misschien valt het reuze mee, maar je leest vaak in de literatuur dan er veranderingen optreden in de manier waarop mensen met rugproblemen ademen. In het geval van Scheuermann wordt ook gesproken over een vergrote longvolume.
Problemen met reflux zullen niet direct het gevolg zijn van een verkeerde houding overdag, maar eerder van het aannemen van een "verkeerde" houding 's nachts, als je gaat liggen, waardoor je reflux krijgt.
Een direct verband tussen rugklachten en maagzweer lijkt me niet waarschijnlijk. Veel succes en beterschap toegewenst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gabi, ik kan verder met deze info, ik dank je nogmaals enorm... +10 krijg je van mij :)

Andere antwoorden (1)

Tja, dat is een probleem van medici. Die kunnen niet in Jip en Janneke taal uitleggen wat je hebt en wat ze er aan kunnen doen. Deze taal is makkelijk voor een arts, want die ziet in één oogopslag wat er is getest.

Maar het is een kwalijke zaak dat je orthopeed niet bij machte is je in gewoon Nederlands uit te leggen wat er allemaal op staat. "sequellen" is daarbij al helemaal geen aandoening, maar waarschijnlijk bedoelt de arts dat de MRI scan een beeld geeft van de gevolgen die je ook ebt bij de ziekte van Scheuermann.

De ziekte van Scheuermann is een groeistoornis waarbij de kromming van de rug niet correct is. In dat geval wordt een korset gedragen. Maar dit komt bij kinderen voor. Waarschijnlijk staan de wervels niet helemaal recht en dat kan met oefeningen gecorrigeerd worden.

Discopathie bestaat uit de woorden discus (tussenwervelschijf) en pathie (afwijking). De tussenwervelschijf zijn de delen waar de wervelkolom uit bestaat. Ze zijn zo gebouwd dat de zenuwen erdoorheen lopen van je spieren naar je hersenen en zorgen voor stevigheid en soepelheid van het lichaam.

Spondylose is als de verbinding tussen de wervels verslapt is.

Als ik het allemaal zo doorlees staat er in feite dat je naar de fysiotherapeut moet om de juiste oefeningen te leren. De oefeningen zijn dan gericht op het verminderen van de pijn, maar ook om te proberen de tussenwervelschijven weer op de juiste positie te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de afbeelding een foto van het type oefeningen dat je zou kunnen verwachten. Je moet deze niet zomaar doen, maar samen met een fysiotherapeut omdat hij/zij precies kan aangeven welke oefeningen je moet doen en hoe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding