Condyloma. Mucosa verwijderd. VRAAG: Waarom is mijn anus (gedeeltelijk) dichtgenaaid?
Ik had enkele anale wratten; zowel aan de rand als wat dieper van binnen.
Zoals de chirurg zegt, is het slijmvlies van mijn endeldarm gedeeltelijk verwijderd tijdens de heelkundige ingreep en zijn de wratjes binnenkant dus weg, als ik het goed begrepen heb. Bovendien, zijn er volgens hem te veel draden, waardoor ik zo veel pijn heb. Ik neem Paracetamol, Diclofenac (vandaag geannuleerd door mijn huisarts door problemen met mijn maag), Tradonal Odis, maar het is nog steeds extreem pijnlijk.
Nu zie ik nog 3 wratjes op mijn anus; die zijn dus nog niet weg. Tijdens de eerste week had ik nog branderig en pijnlijk gevoel van binnen. Het is al de tweede week na de operatie en nu is dat gevoel weg. Het bloedt niet meer bovendien, maar de ontlasting verloopt nog steeds zeer moeizaam en is extreem pijnlijk (met of zonder laxeermiddel). Ook tijdens het bewegen. De pijn komt precies door de draden waarmee mijn anus gedeeltelijk dichtgenaaid is (ik voel de bron van de pijn).
En doordat ik niet weet (want wanneer ik weet wat er gebeurt, kalmeer ik):
1) waarom mijn anus precies dichtgenaaid is
2) hoe lang het nog zal duren vooralleer die draden weg zijn
3) hoe moeten die draden weg (ik heb die zelf niet kunnen 'doorbreken'; enorm pijnlijk)
raak ik serieus in paniek (met alle gevolgen ervan: bang om te eten, bang om naar de wc te gaan enz.). Het is een echt depressieve situatie en ik wil niet gek worden. Graag dus uw antwoord AUB.
Dank bij voorbaat!
sterkte en beterschap!
Ga bij ontlasting achterover zitten, alsof je in een luie stoel zit. Steun op je armen, terwijl je je handen achter je op de wc-bril plaatst. Je lijf is dan bijna een plank zo recht, met alleen een lichte knik in je bekken en je heupen. Probeer echt te ontspannen, hoe moeilijk dat ook is. En vooral niet persen. Als ontlasting eruit moet en de opening voldoende groot is komt het vanzelf, ook zonder persen.
Eet elke dag (gebroken) lijnzaad in yoghurt, dat houdt de ontlasting in de darmen soepel. Verkrijgbaar in biowinkel, reformhuis en ook bij de gewone super (zonnatura).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.