Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen de jeuk van een berenklauw?

Ik ben (hoogstwaarschijnlijk, ik weet dit niet eens zeker) van het weekend tegen een berenklauw aangelopen, niet ernstig, het is alleen een rode plek en het jeukt heel erg. Alleen word ik helemaal gek van de jeuk, maar kan nergens vinden wat ik hiertegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat trouwens poison ivy?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Water, veel water. NIET krabben, en minstens een week uit de zon houden.

Als er echt blaren of brandwonden zijn, kun je het beste langs je huisarts gaan. Dit kunnen echt akelige plekken zijn, en het duurt lang voor het genezen is.

Als de plek echt alleen rood is, en de huid dus wel heel is, dan vooral veel koelen (met natte lappen bijvoorbeeld, of een coldpack) en eventueel kun je het verbinden met natte gazen, ook omdat je daarmee voorkomt dat je gaat krabben. Heel veel meer kun je er niet aan doen, vrees ik. Ik zou ook geen cremes of zalven gebruiken als ik jou was, maar liever bij erge jeuk nog eens extra afspoelen met water, en koelen en natte lappen erop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water helpt goed tegen de jeuk, ik ben allergisch voor die vliegen die rondom boerderijen hangen in de zomer, ik weet de naam niet meer, maar ik had verschrikkelijk dikke armen, kuiten enz. Het enige dat hielp was koelen met water, lappen met water er op doen en steeds maar weer nat maken anders werd ik gek van de jeuk en krabde het tot bloedens open.

Andere antwoorden (3)

Behandeling 1. Eerst afwassen met water en zeep of met verdunde lysol 2. Direct uit de zon gaan en die ook de eerste week volledig mijden 3. Als er nog geen blaren te zien zijn kan er steroidencreme worden opgesmeerd 4. Bij blaren behandelen als brandwonden. Brandwondengaas en brandwondenzalf aanbrengen of de arts bezoeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vooral niet wrijven ook niet met handdoek. Hoogstens deppen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet het behandelen als een brandwond. Stomend koud water eroverheen. is het enige wat helpt als je niet een zalfje tegen de jeuk hebt. Sowieso de zon vermijden en de huisarts ernaar laten kijken. je kan heel erg allergisch zijn en dan is het zelfs niet geheel ongevaarlijk) maar het duurt even voor het over is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet er niet uit alsof ik er mee naar de dokter moet, het ziet er al een stuk beter uit, is het dan nog steeds nodig om langs de huisarts te gaan? Het is alleen nog een beetje rood en op sommige momenten jeukt het best hevig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daar moet je echt mee naar de dokter. het is namelijk zeer giftig. als je het in je oog krijgt word je zelfs blind. En je kan ook nog eens extra allergisch zijn ervoor. Ik ken de blaasjes. het is de gif die de jeukt veroorzaakt maar ook je lichaam dat zich ertegen verzet. morgen iig meteen naar de huisarts. en ondertussen goed koelen met stromend water... en de zon vermijden ( maar zo moeilijk is dat niet met de NL zomer ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou vermoed ik niet dat het zo'n vaart zal lopen deze keer. Allergie bouw je op en ik lees dat het al veel beter is dus er is echt geen sprake van een gevaarlijke situatie.
Hooguit heel vervelend door die jeuk.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Stomend koud? Dat verschijnsel heb ik nog nooit gezien...klinkt als een wonder ;-) Grapje hoor Enjenj
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig Voldemort, ik had het niet gezien ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja ik kan erg goed typen als ik geen fouten maak. maar dat komt zelden voor ;) maar het kan wel. als het stoomt door vloeibaar stikstof ;) steenkoud stoom ;)
Het sap van de berenklauw zorgt er voor dat de huid overgevoelig wordt voor zonlicht.
gevolg rode plekken en/ of brandblaren.
Echter die treden direct de dag er na op.
Dan zal zalf tegen brandblaren het beste helpen.
Maar het is nu al woensdag/donderdag, dus is het de vraag of het wel van de berenklauw is.
Mogelijk is het een allergische reactie van b.v.stuifmeel van grassen, die zijn nu op een hoogtepunt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding