wat voor een kaartje stuur je iemand die op sterven ligt?
een kaartje met Sterkte-Beterschap , daar kan ik niet mee aan komen een kaartje zonder tekst , oké dan moet ik er zelf 1tje bedenken , maar zij is mijn buur vrouw en wij hebben écht geen band! dat maakt het nog moeilijker!
Toegevoegd na 3 dagen:
tjeemig ik ben erg onder de indruk van alle reacties!!! en ik heb een kaart met kleine bloempjes uitgezocht met de tekst:
Ik vind het erg vervelend voor je dat je in zo'n nare situatie bent beland, veel sterkte en dapperheid toe gewenst. Alex
vinden jullie dit ook goed?
Toegevoegd na 4 dagen:
mijn dank aan jullie allemaal !!! jullie weten niet hoeveel ik er aan heb gehad aan steun!
Ik heb deze tekst via jullie samen kunnen stellen het énige wat écht van mij zelf is én uit mijn hart komt is 'dapperheid' ik vind dat je wel heel erg 'stoer' moet zijn om zo iets te door/staan/leven
nou moet ik nog HET beste antwoord uitzoeken!
maar dat is moeilijk , omdat ik mijn antwoord via vele antwoorden heb gekregen!? wat te doen?
Toegevoegd na 4 dagen:
ik kreeg vandaag te horen dat de buuf het komende weekend naar een 'gasthuis' gaat (heet dat wel zo?) waar ze dan nog ff kan...................
ik kan wel janken! ( ze was maar 10j ouder dan ikke /geen man/geen kinderen/ maar........veel meer)
Lieve mensen ik ga de vraag sluiten ,en geef geen beste antwoord , omdat ik van jullie allemaal wat heb gebruikt, kwa tekst ,DANK
Jij gaat er vanuit dat het schijnheilig is, ik ga ervan uit dat het vriendelijk bedoeld is. Mijn wereld ziet er vermoedelijk daarom vaak heel prettig uit.
Het gaat er maar net om met welke gedachte erachter je iets ontvangt.
Misschien is hij/zij er dan achteraf toch blij om het gestuurd te hebben.
Ik geef liever niet mijn macht weg (dat probeer ik tenminste) aan anderen door mij vervelend of boos te voelen wanneer een ander mij tegen zijn/haar zin in een kaartje stuurt, iets niet meent.
Weet je, het hangt niet van een ander af hoe ik reageer. Het hangt van mijzelf af. En inderdaad, als meer mensen er zo naar zouden kijken waren er veel meer mensen zielsgelukkig zoals jij zo mooi omschrijft :-)
Ik vind dat heel duidelijk.
Ook de inhoud van wat ik schrijf.
Maar het komt mij over alsof je zeer geirriteerd bent.
Alsof je bezig bent om een strijd met mij aan te gaan.
Maar ja, dat is niet echt mijn manier van gedachten uitwisselen.
Evengoed, als je echt geïnteresseerd bent in mijn visie gaan we een keer verder als het zonder wantrouwen en aanvallen kan.
Dan kunnen we elkaar wellicht wezenlijk iets aanreiken :-)
het is me totaal niet duidelijk in welke staat je buurvrouw verkeert. Is het een oude dame die rustig wil heengaan, of is het een jong iemand die net te horen kreeg dat ze terminaal ziek is? Beide gevallen zijn helemaal anders.
In het eerste geval zou ik met de verzorgers gaan praten (haar echtgenoot als die nog leeft, of haar kinderen) en vragen of ze hulp nodig hebben. Dat lijkt me dan zinvoller dan een kaart.
Als het een jonger iemand is, is het ook wat moeilijk om in te schatten hoe ze zal reageren. Als ze in het ziekenhuis ligt, kan je haar zeker bezoeken. Dat is heel gangbaar, terminaal of niet.
Doe dan zo gewoon mogelijk, neem een bloemetje mee of dergelijke en een kaart met een neutrale boodschap. "sterkte" vind ik in dezer nog het meest aangewezen.
Ligt ze niet in het ziekenhuis, toch even polsen bij haar verzorgers wat je best kan doen. Weet de vrouw in kwestie bv. hoe erg het met haar gesteld is? Indien wel : wil ze wel bezoek? Op een verkeerd moment kan een kaartje of bezoek bijna cynisch zijn, dus echt even polsen.
Je vraag lijkt het op het eerste gezicht makkelijk, maar er zijn zoveel nuances in de geschetste situatie en het kan zo precair zijn, dat het wat mij betreft bijna onmogelijk is om hét "juiste" antwoord te geven.
Dus check toch even hoe de vork aan de steel zit!
En weer ga jij de strijd aan. En ik dus niet de verdediging in.
Daar kies ik niet voor begrijp je :-)
Ik wissel liever van gedachten met mensen die werkelijk geinteresseerd zijn naar de zienswijze van een ander. Het is in zo'n gesprek mooi als je merkt dat we een andere mening kunnen hebben en elkaar daarin evengoed kunnen respecteren.
Verder wens ik je een hele fijne dag :-)
Het is voor mij wel een bevestiging dat wij op deze manier geen zinvolle uitwisseling van gedachten zullen hebben. Ik laat het hier dan ook bij.
Ik hoop dat het voor jouzelf ook goed voelt dat je dit deed? Bijzonder trouwens dat je zo'n kaartje met die tekst vond. Ik ken je buren natuurlijk niet maar ze zullen het vast waarderen.
Top gedaan :-)
Ik begrijp je wel want het is jammer als er zulke reacties zijn op zo'n kwetsbare vraag.
Maar laat het tweegesprek je goede gevoel over alle antwoorden maar niet beinvloeden hoor.
Lieve groet.
En over zo'n gasthuis, een hospice waarschijnlijk: mijn schoonmoeder heeft daar haar laatste dagen doorgebracht, en dat is een heel prettige plek, waar je buurvrouw liefdevol verzorgd zal worden!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.