Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekend het dat leukemiecellen in het hersenvocht zitten?

Toegevoegd na 4 minuten:
Beetje onduidelijke vraag...

Mijn broertje heeft leukemie en er is bij hem ook gezien dat er leukemiecellen in zijn hersenvocht zitten.
Wat betekend dit nu eigenlijk?
Hoe is het daar gekomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niet helemaal.
Ik dacht dat leukemiecellen in je beenmerg en bloed zaten,
en niet in je hersenvocht (ook dat weet ik niet wat het is).
Is dit dus een uitzaaiing of gewoon een plek waar leukemiecellen wel vaker voor komen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is ben ik bang een naar bericht. Als er leukemiecellen in het hersenvocht zitten dan kunnen nieuwe donorcellen daar niet goed bij, en hebben de foute cellen kans om zich uit te breiden. Het is dus een verergering van de ziekte. Er zal een chemokuur nodig zijn. Heel veel sterkte voor je broertje en jouw familie gewenst.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn reactie bij Lies12
Waarschijnlijk heeft je broertje Acute Lymfatische Leukemie (ALL). Bij ALL komt het vrij vaak voor dat de leukemie zich verspreidt naar het centrale zenuwstelsel. Zelfs zo vaak, dat deze patiënten bijna standaard behandeld worden met chemotherapie die via een ruggenprik wordt toegediend in het hersenvocht (liquor, het hersenvocht, bevindt zich zoals je misschien weet zowel rondom de hersenen als het ruggenmerg). Vaak wordt voordat er chemotherapie wordt toegediend via zo'n ruggenprik, wat hersenvocht afgenomen om te onderzoeken of er inderdaad leukemiecellen te vinden zijn.

Het is dus inderdaad een uitzaaiing van de leukemie. Het is alleen zeker niet zeldzaam bij leukemie, zeker niet als je broertje inderdaad ALL heeft. Bij dat type leukemie is het zelfs vrij gangbaar, ik heb alleen geen idee bij welk percentage van de patiënten het voorkomt. En hoe het precies uitzaait naar het centrale zenuwstelsel, weet ik ook niet, ik denk dat dat een heel technisch verhaal is.

Ik zie dat je de afgelopen dagen verschillende vragen hebt gesteld in relatie tot de ziekte van je broertje. Ik begrijp dat je in ontzettende onzekerheid zit, en vind het ook wel verstandig van je dat je niet zelf gaat googelen naar die informatie, want dan kom je waarschijnlijk veel meer ellende tegen dan wanneer je gewoon op een forum als dit je vragen kunt stellen. Blijf dat dus doen als je daar behoefte aan hebt. Maar ik hoop wel dat een anoniem internetforum niet de enige plaats is waar jij je angsten over je broertje kunt bespreken. Misschien heb je wel het idee dat je ouders te druk zijn met je broertje om jouw vragen te beantwoorden, of misschien zijn ze ook daadwerkelijk weinig thuis, dat weet ik niet. Maar ik hoop dat je deze vragen ook aan je ouders stelt, en dat je met hen kunt praten over alles wat er speelt. Als je concreet behoefte hebt aan informatie, is het misschien mogelijk om eens mee te gaan naar het ziekenhuis en daar ook behandelaars van je broertje te spreken. Als dat niet kan, kun je ook altijd bij je eigen huisarts terecht met vragen. Een arts mag jou natuurlijk niet alle medische informatie over je broertje geven, maar kan wel heel veel algemene vragen beantwoorden, en je misschien wat meer inzicht geven in wat er nu precies speelt en wat je kunt verwachten aan behandelingen.

Ik wens jou, je broertje en je familie heel veel sterkte, en ik hoop dat je broertje hoort bij die steeds grotere groep kinderen die het gevecht tegen kanker wint.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier sluit ik me helemaal bij aan, geweldig antwoord! +++ En Moonloon: heel veel sterkte toegewenst, voor je broertje, jou en de hele familie! Hou in je achterhoofd dat 80% van de kinderen geneest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb WEL gegoogled, maar heb niet het lef hier antwoord op te geven!
Jij en ook Amadea hebben een prima antwoord gegeven,waarvoor jullie beiden minsten 10 punten verdienen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij de plussers!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
En bedankt voor het antwoord! Ik durf het inderaad niet echt te Google'en omdat ik bang ben dat er allemaal negatieve dingen komen waar ik nou niet echt behoefte aan heb...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het heel verstandig is om niet zelf te gaan googelen in dit soort situaties. Het kan heel verleidelijk zijn, want internet is een geweldige bron van informatie. Maar als je al bang en onzeker bent, heb je zoals elk angstig mens de neiging om juist die dingen te onthouden die je angst versterken, óf juist om alleen de positieve verhalen te lezen. Bovendien krijg je soms te veel informatie, die je op dat moment helemaal niet zoekt. In zo'n situatie kun je veel beter vragen stellen aan mensen die de situatie kennen, of, als je dan tóch het internet op wilt, een vriend of vriendin vragen om voor je te zoeken, en jou alleen die informatie te geven die je vraag beantwoordt. Of je komt op een forum als GV, dat is ook prima. Maar ik blijf ook echt belangrijk vinden wat ik in mijn antwoord al schrijf, en dat is dat je dit soort vragen juist ook moet stellen aan je ouders en aan andere mensen om je heen. Als iemand van wie je veel houdt ziek is, sta je daar als familie en vrienden samen in, en heb je elkaar ook hard nodig. Ik hoop echt dat jij met je vragen én je twijfels ook terecht kunt bij mensen die samen met jou de ziekte van je broertje van dichtbij meemaken. Hoe oud is je broertje eigenlijk? En hoe voelt hij zich op dit moment, hoe gaat hij hiermee om?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding