Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een syndroom waarbij vooral jongetjes baby's vroeg sterven* door onderontwikkelde organen of doordat de organen niet verder meer ontwikkelen?

Moeder van mijn vriendin zegt dat dit bij haar drie broertjes is gebeurt, zij beweert dat dit een bepaald syndroom is, maar ik kan er niet veel over vinden. Moet dus in de jaren '60 gebeurd zijn.

Verder zegt ze dat dit kwam door het ontbreken van een chromosoom, ook zegt ze dat het erfelijk is.

*Misschien dat dat nu niet meer het geval is door verbeterde medische stand van zaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit kunnen verschillende syndromen zijn, inderdaad bij chromosoomafwijkingen. Dit heet "male lethality", google daar maar eens op. Het betekent dat wanneer de aandoening voorkomt bij mannen, het dodelijk is. Het gaat hier om syndromen die dus óf alleen voorkomen bij meisjes (omdat de jongetjes niet overleven) óf x-chromosomaal gebonden en recessief zijn, waardoor het (bijna) alleen bij jongetjes voorkomt, of alleen bij jongetjes zich uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben een eerste jaars student diergeneeskunde en heb op dit moment Embryologie. De fase waarin het embryo zich ontwikkeld is voor mensen en dieren gelijk en ik weet dat er een heleboel dingen kunnen zijn die inderdaad niet of onderontwikkelde organen geeft. Meestal heeft dit te maken met een afwijking in het genoom (het geheel van genen) zoals een mutatie of zoals je zelf al aangeeft het ontbreken of soms zelfs teveel zijn van chromosomen. Maar enkele syndromen kunnen ook ontstaan door een fout in de ontwikkeling, zonder dat er in het genoom een afwijking is.
Het is dus heel lastig om te zeggen welk syndroom bedoelt wordt met deze informatie. Het kunnen er tientallen zijn!
Wanneer het chromosoom bekend is wat zou ontbreken zou je veel verder kunnen komen!
Maar houd er rekening mee dat in de jaren 60 er ook een heleboel medicijnen in omloop waren die geboorteafwijkingen ontstonden, waarvan Thalidomide bij iedereen wel bekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je misschien Resusantagonisme? Mijn moeder had daar ook last van. Zij kon alleen maar meisjes krijgen. Mijn ene broer was een Resuskind en mijn andere broer is als meisje geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing