Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke apparaten kunnen mogelijk kanker veroorzaken?

Ik ben benieuwd naar welke apparaten kanker kunnen veroorzaken, want ik heb thuis zeer veel apparaten die ik dagelijks gebruik. (Smartphones, huistelefoons, computerschermen, televisieschermen)

Daarvan zit ik het meeste achter mijn computer muziek te maken en af en toe televisie te kijken. (beiden platte schermen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

De apparaten die verbinding hebben met een zendmast kunnen een schadelijk effect hebben op gezondheid en zelfs kanker veroorzaken.

Zelfs hierover zijn diverse meningen. Diverse onderzoeken naar de schadelijkheid van mobieltjes leveren verschillende resultaten op!

Het moet nog bewezen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk erkend: mobiele telefoon kan kanker veroorzaken.

Toegevoegd na 27 seconden:
http://medischdossier.org/archief/jaargang_12/nummer_7/nieuwsbericht_655/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voornamelijk apparaten die kankerverwekkende stoffen of straling verspreiden.
Denk hierbij aan (heel oude) wekkers met lichtgevende wijzerplaten, sommige electronische onderdelen (als je ze kapotmaakt) en rontgenapparatuur (maar daar kun je als leek normaal gesproken niet aankomen).
Ook overmatige(!!) blootstelling aan UV licht (zonnebanken, maar met name oudere gezichtsbruiners) geeft een verhoogd risico op huidkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de enige reden dat we denken dat mobile telefoons kanker kunnen veroorzaken is vanwege het fijt dat ze "straling"gebruiken om te communiceren met het netwerk.

nu klopt het dat straling types zoals runtgen en gammastraling kanker veroorzaken, maar zichtbaar licht van je gloeilamp is ook straling en dat doet ons niets.
komt nog bij dat radiogolfen(de straling die mobieljes gebruiken) nog minder reactief zijn als licht.

zeggen dat je kanker krijgt van mobieljes staat gelijk als zeggen dat je kanker krijgt van geluid omdat zowel geluid als straling een golflengte hebben.

in andere woorden, je gaat net zo snel dood van je bureaulamp als van je mobieltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnebank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gemiddelde persoon krijgt 2,0 millisievert in via de natuur. in nederland is dit 2,7 millisievert, door bijvoorbeeld röntgenstraling.
heb je 1 sievert (=1000 millisievert) in je lichaam zitten, dan is de kans op een fatale tumor 5% per jaar.
elk apparaat of ding zendt straling uit. dus theoretisch gezien kan je van vrijwel alles kanker krijgen, zelfs de muur waar je steeds tegenaan leunt.. alleen de kans hierop is ZO klein, dat je hier totaal geen zorgen over hoeft te maken.

alleen zenden sommige apparaten meer straling uit dan normaal. dus... welke apparaten kunnen kanker veroorzaken? elk apparaat. maar de kans hier op is ZEER klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing