In hoeverre is de ziekte van Dupuytren erfelijk ?
Ik heb al ettelijke jaren problemen met mijn handen ('triggerfingers), waar ik vroeger twee keer een spuit met corticosteroiden heb gehad, en afgelopen week aan de andere hand ben geopereerd. De diagnose was steeds ' peesschedebeklemming' of ' peesschedeontsteking' .. Er gaan nog vele andere exotische namen rond voor dergelijke aandoeningen, wan fibromyalgie tot carpaaltunnelsyndroom en wat al niet meer, maar die ontstekingen / verdikkingen zijn de kale feiten.
Nu heb ik eergisteren gehoord dat mijn moeder de Ziekte van Dupuytren heeft ; een aangeboren (?) aandoening van de pezen in de hand, die eigenlijk alleen bij blanke Noord-West Europeanen voorkomt. (Keltenklauw ; Vikingenziekte). Ik heb op mijn tien jaar geleden behandelde hand één knobbeltje dat doet denken aan de peesverdikkingen die zij heel duidelijk - maar (nog) zonder pijn of overlast- heeft. (Dat blijkt wel, want voor mijn operatie had ze het er zelfs nooit echt over gehad)
Ik herinner me mijn moeder niet anders dan met allerlei klachten aan handen en armen, en eigenlijk kwakkel ik daar zelf ook al jaren mee. Googelend op oorzaken echter, zie ik vaak/meestal obese diabetes als oorzaak voor mijn problemen genoemd, en dat heeft mijn moeder weer absoluut niet. (Noch overgewicht, noch diabetes).
Ik ga dit uiteraard maandag aankaarten bij mijn chirurg, maar nu zit ik me even af te vragen : in hoeverre is Dupuytren erfelijk en moet ik er dus rekening mee houden dat dat bij mij ook het geval zou kunnen zijn ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.