Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben eg benieuwd of k@nker besmettelijk is? want mijn moeder, opa, oma, tante, overgrootoma, -opa, en twee tante''s van mijn moeder hebben het gehad

Toegevoegd na 8 minuten:
ik bedoelde erfelijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt een verhoogde kans op kanker als 8 mensen het in de familie hebben gehad een verhoog verhoogde kans ik wil je niet bang maken ofzo maar misschien was het allemaal bijv. darmkk en kan jij jij erop laten testen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan maar als zoveel mensen in de familie het hebben gehad heb jij kans dat als jij het (Zou) hebben ze er op tijd bij kunnen zijn). Maar maak je geen zorgen, we maken er allemaal kans op....wat dat betreft is het bij jou niet groter hoor.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Besmettelijk is het niet. Wel kan het in de familie zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet besmettelijk en niet erfelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige kankersoorten hebben wel degelijk erfelijke factoren.
Besmettelijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is niet van mij maar het kan wel erfelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry. ik bedoelde ook erfelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel erfelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou echt wel dat het erfelijk is! Het BRCA-gen is behoorlijk erfelijk!! Ik heb het zelf ook geerft van mijn moeder! 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roebaaan, helemaal correct. Vandaar ook een min van mij.
Sorry "werk", maar 't is echt wel fout.
Het gros van de vormen van kanker is niet besmettelijk. Er zijn een paar vormen welke via bacterien getriggered kunnen worden, waarmee ze in theorie overdraagbaar zijn. Het is echter niet waarschijnlijk dat dit bij een gehele familie gebeurt.

Waarschijnlijker is dat de genetische aanleg in de familie aanwezig is. Overigens: De ene kanker is de andere niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besmettelijk is het niet in die zin dat je elkaar kan aansteken. Besmettelijk in de zin dat het erfelijk is helaas wél.

*Dit hoeft zeker niet te betekenen dat jij kanker zal krijgen doordat het in je familie veel voorkomt, je kan wel spreken van een verhoogde kans*.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee besmettelijk is het niet. In heel weinig gevallen kan het erfelijk zijn maar dat komt niet veel voor.
Dus maak je maar geen zorgen.

Meestal is er geen sprake van een erfelijke aanleg. Omdat gemiddeld een op de drie mensen ooit kanker krijgt, is de kans vrij groot dat verschillende familieleden kanker hebben (gehad) of krijgen. Vooral wanneer u een grote familie heeft. Als familieleden uiteenlopende soorten kanker hebben
(gehad) is er meestal sprake van toeval. Want erfelijke kanker uit zich doorgaans als één bepaalde soort kanker, of als een specifieke combinatie van soorten kanker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Besmettelijk is het niet, het hoeft zelfs niet erfelijk te zijn.

Een leefomstandigheid kan zelfs kan zelfs kanker veroorzaken (wonen op vervuilde grond etc.).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de minnen niet, het HOEFT idd niet erfelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach ik trek me er niets meer van aan.
Er zijn bepaalde vormen die familiair kunnen zijn (dat is niet hetzelfde als erfelijk).
De vraag daarbij is natuurlijk wel: wat bepaalt die familiariteit? Als een hele familie ongezond leeft, is de kans domweg groter dat er relatief meer kanker zal voorkomen in die familie.
Tegelijkertijd geldt voor sommige vormen dat leeftijd een flinke rol speelt: iedereen gaat uiteindelijk ergens dood aan, en bijvoorbeeld bepaalde vormen van darmkanker zie je vooral bij ouderen.
Dus zonder te weten welke vormen van kanker het betreft, op welke leeftijden jouw familieleden het kregen en hoe hun leefwijze is/was, valt hier niets over te zeggen.
Maak je je ongerust, bespreek dan met je huisarts of het zin heeft je af en toe te laten screenen - dat zal vooral het geval zijn als alle genoemde familieleden dezelfde vorm van kanker hebben (gehad) en daar een familiaire component meespeelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++bijzonder goed antwoord
Kanker is een verzamelnaam voor tientallen, zoniet honderden ziektes, die allemaal net weer een beetje anders zijn, maar gemeen hebben dat er ongecontroleerde celgroei plaatsvindt.

Sommige soorten zijn erfelijk bepaald , meestal overigens alleen de kans er op.
Anderen verkrijg je voornamelijk door invloeden van buitenaf, die soms wel en soms niet in families meer kunnen voorkomen. Een bepaalde levensstijl bijvoorbeeld, of blootstelling aan schadelijke stoffen.

En ja, er zijn ook aanwijzingen dat kanker in sommige gevallen erfelijk kan zijn bij genetisch sterk verwante individuen. Ik ken dit tot nu toe alleen van dieren (het is een groot probleem in de Tasmaanse Duivel-populatie) maar in zeer zeldzame gevallen zou het ook bij mensen denkbaar kunnen zijn. Maar zeker niet in de mate dat je er bang voor hoeft te zijn.

Uiteindelijk krijgen mensen eigenlijk op den duur allemaal wel kanker, als ze maar oud genoeg worden en niet ergens anders aan bezwijken. Op een gegeven moment vindt er gewoon een keer een mutatie plaats en begint de ellende en kan het lichaam zich er niet meer tegen verzetten. Dat je veel mensen in de familie hebt die kanker hebben (gehad) is dus helemaal niet zo gek ; het zijn ook ZO veel verschillende ziektes. Of er in de familie eventueel een verhoogde aanleg is voor sommige vormen van kanker, kun je daaruit bij lange na niet concluderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding