Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kunnen kinderen kanker krijgen en wat kan je er tegen doen?

Ik ben een meisje van 10 jaar en ben wel nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag.
Soms ben ik namelijk een beetje bang dat ik kanker krijg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Amadea
13 jaar geleden
Luister en kijk maar naar het filmpje bij deze link, dat is speciaal voor kinderen gemaakt: http://www.willemwever.nl/uitzendinggemist/serie-11-2003/aflevering11990/waarom-krijgen-kinderen-kanker
Amadea
4 jaar geleden
Nu het negen jaar later is blijkt het filmpje op een andere link te vinden te zijn: https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-krijgen-kinderen-kanker

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

kanker kan iedereen krijgen. Je krijgt het omdat cellen in je lichaam opeens niet meer de juiste 'regels' volgens, en zichzelf heel snel beginnen te vermenigvuldigen.

Je kan niet heel veel doen tegen kanker. Een ding waar je een beetje mee moet oppassen is zonneschijn. Als je veel lang in de zon zit, bv zo lang dat je verbrandt dan heb je extra hoge kans op kanker in je huid.
Veel groente en fruit kan helpen bij het verminderen van kanker. Ook roken is slecht als je kanker wilt voorkomen.

Maar zoals gezegd: Iedereen kan het krijgen, ookal doe je alles 'goed'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens ken zo veel mensen die zeggen ik leef altijd gezond en krijgen vervolgens kanker. Je weet niet alles over voeding je weet niet wat precies echt goed of echt slecht is stel je eet alleen maar groente. En je krijg dan kanker dan komt dat waarschijnlijk door de pesticiden die op ons voedsel zit. Je kan het wel degelijk voorkomen, als jij je goed voelt en goed in je vel zit is je immuunsysteem sterker als je vervolgens je eigen groente verbouwd en goed sport in de natuur leeft met weinig lucht vervuiling geen stress vlees eet durf ik 10000 euro op te zetten dat kanker geen schijn van kans maakt met je.
De kans dat kinderen kanker krijgen is gelukkig VEEL kleiner dan dat oudere mensen het krijgen.

Het is een "foutje" in de cellen die dan "onbeheerst" gaan groeien (woekeren heet dat). Kinderen zijn nog in de groei en hebben daar minder vaak last van.

Helaas is het echter niet zo dat geen enkel kind het krijgt

Er zijn tegenwoordig allerlei behandelen en het hangt er van af waar het is of je kans groot is dat het weer goed komt.

Toch zou ik me niet te veel zorgen maken. De kans dat je de loterij wint is misschien nog wel groter
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik het @bazz
Daar moet je niet mee bezig zijn. Je bent 10 jaar, je moet nog zorgeloos in het leven staan. Ten andere, minder dan één procent van alle kankers doet zich voor op kinderleeftijd. Dat is héél weinig.

Kanker bij kinderen is en blijft daarmee een extreem zeldzame ziekte.

Fruit en groenten geven een beetje bescherming tegen kanker. Dus je kan beter fruit eten dan snoep. Maar dat zal je mama je wel al verteld hebben zeker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groentes (b.v. spinazie, boerenkool. broccoli, spruitjes), fruit, champignons (in welke categorie vallen deze?), bonen, noten en zaden. Dat zijn de dingen die je moet eten als je het risiko (en dat is een moeilijke term die ik hoop dat je snapt, want ik vind dat lastig om uit te leggen) op kanker zo klein mogelijk wil houden.

Tegelijkertijd liefst geen vlees, zuivelproducten, en andere voedingsstoffen van dieren. Die laatsten veroorzaken juist vaak kanker. Ook suiker en zout zijn schadelijk.

Gezond eten is dus de boodschap, dan is de kans dat je kanker krijgt het allerkleinst :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding