Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het toch dat steeds meer ,vooral vrouwen last hebben van borderline .. het is n moderne ziekte want 15 jaar geleden hoorde je er niemand over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

In de opvoeding is vandaag veel minder structuur en houvast aanwezig dan vroeger. Als er regels zijn, dan zijn die onderhandelbaar of soms vaag. Ook zijn er veel meer invloeden in de opvoeding, vroeger had je ouders en school, nu komt via het internet en tv de hele wereld je huiskamer binnen om je kind te beinvloeden. Dat betekent dat het voor jongeren veel ingewikkelder wordt om op te groeien. BIj sommigen resulteert dat in borderline, maar je kunt niet van 'borderlinekinderen' spreken. Je kunt de diagnose pas stellen als iemand achttien is, als zijn persoonlijkheid gevormd is.

Daarvoor kan een kind wel symptomen van borderline vertonen, of zich zo gedragen dat je denkt: hij is borderliner, maar een bepaald gedrag vertonen in een bepaalde periode van je leven is niet hetzelfde als een blijvende persoonlijkheidsstoornis hebben. Over de oorzaak van borderline tasten we nog altijd wat in het duister. Genen kunnen een invloed hebben, maar het is overwegend de omgeving die bepaalt of je kwetsbaar bent voor borderline. Dat is mijn persoonlijke mening, maar niet iedereen denkt daar zo over. (bron)

En het is tegenwoordig veel minder taboe om het hierover te hebben, daarom komen er mede dankzij de media steeds meer gevallen naar boven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze ziekte bestaat al langer en is geen mode verschijnsel. De herkenning en erkenning is er nu alleen duidelijker. Dus nee het is geen modeverschijnsel hiermee ondermijn de erkenning. Ja meer vrouwen dan mannen hebben deze ziekte. De ziekte kan door verschillende oorzaken ontstaan. Let wel mensen die hieraan lijden hebben een zeer vervelende ziekte niet te onderschatten hoeveel ellende dit in hun leven veroorzaakt.
13 jaar geleden
15 jaar geleden waren er net zoveel mensen met deze diagnose als nu,alleen werd je toen der tijd misschien gek of vreemd gevonden.
Psychiatrische zorg word in Nederland steeds beter,er worden goede diagnoses gesteld,patienten reageren doorgaans goed op medicatie.Ik bedoel niet dat het te genezen is.
Verder is er misschien meer begrip in de maatschappij,men vind het makkelijker om er mee te dealen als het een naam heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nu meer over bekend.
Ik heb zo'n hekel aan de term moderne ziekte.
Alsof het een modeverschijnsel is.
Ik heb zelf Borderline,ben diverse keren opgenomen geweest en heb hier ook medicatie voor.
Het is vreselijk moeilijk hier mee te leven.
Vooral in combinatie met een eetstoornis.( in mijn geval Anorexia,veel Borderliners hebben ook een eetstoornis)
Mijn tante kreeg 17 jaar geleden ook de diagnose Borderline,dus toen hoorde je het zeker ook wel.
Maar om op je vraag terug te komen: je hoort er nu ook veel meer over dankzij internet.
Zo'n 15 jaar geleden was internet nog niet zo groot als nu,en daarvoor hoorde je dus nog minder hierover.(behalve in tv programma's die er speciaal over dit onderwerp gingen)
Maar het bestond dus wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam 'Borderline' bestaat al sinds het begin van de vorige eeuw, de ziekte zelf al veel langer.

Dat je de term borderline steeds vaker lijkt te horen, is vooral het gevolg van steeds verfijnder diagnostiek. Zolang de mensheid bestaat, zijn er mensen met verschijnselen die niet stroken met de maatschappelijke verwachting.

Aan die verschijnselen werd een naam gegeven: ‘Borderline’. Borderliners, zo bedacht men aan het begin van de vorige eeuw, zitten tussen psychotisch en neurotisch in, een grensgeval dus, vandaar de naam.

Later is steeds nauwkeuriger vastgesteld in hoeverre deze patienten een aantal overeenkomsten hebben die een aparte diagnose borderline rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De _naam_ is nieuw.
Maar veel ziektes en syndromen die allang bestaand, krijgen soms een ander etiket, waardoor de ziekte nieuw lijkt.
Als je oudere literatuur leest, vraag je je af of de hoofdpersonen tegenwoordig ook niet borderliner genoemd zouden worden, denk aan Eline Vere van Louis Couperus, of Een liefde van Lodewijk van Deyssel bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was er eigenlijk altijd wel, maar heeft nu pas een naam. Het zit in je genen en hoeft dat niet te ontwikkelen als je vertrouwensband niet geschaad wordt door geliefde personen om je heen. helaas gebeurt dat vaak wel, zeker als het kind met zulke genen opgroeit met een narcistische ouder, zie je dat vaak gebeuren. Ze trekt verder in haar leven dan ook narcistische personen aan.

Het is volgens mij ook weer van naam aan het veranderen. Borderliners zijn vaak ook behept met HSP. Het hoeft niet slecht te zijn geen van alle stoornissen, je kunt met alles om leren gaan, zolang je er voor open staat.

Het is waar dat je steeds meer informatie tot je krijgt ook en daar heel gevoelig voor kunt zijn. Op tijd aan de rem trekken is heel belangrijk. Doorgaan veroorzaakt probleemgedrag. te passief zijn ook. Uitdaging is belangrijk. Wat ook erg vaak voorkomt onder Borderliners is een andere geaardheid. Zij zijn vaak bisexueel. Heel creatief, heel gevoelig, heel lief en heel bijzonder en andersdenkend.

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik noem bewust de negatieve kanten even niet. Die worden al te vaak benoemd. Zat over te vinden op internet ook voor wie dat wil weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing