Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Suikerziekte en Viscose.

Precies een jaar geleden is er bij mij diabetes vastgesteld. Ik ben toen insuline gaan spuiten en na een tijdje ben ik begonnen met Metformine (2 maal daags 1000mg). Helaas zijn de bloedsuikerlevels niet zo goed. Mijn dokter heeft de vorige keer Viscose als optie gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee? Het mag eigenlijk alleen gebruikt worden als je BMI >35 is, maar ik heb helemaal geen overgewicht, en blijkbaar verlies je veel gewicht als je Viscose gebruikt. Ik ben bang dat ik mijn natuurlijke, ietwat brede figuur kwijtraak en er dadelijk uitzie als een plank. Dus nogmaals; heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik ben even voor je gaan zoeken, want het medicijn dat je bedoelt is nog niet zo lang op de markt (Victoza, werkzame stof Liraglutide).

Het wordt vooral voorgeschreven voor type-2 patiënten die feitelijk al insulineafhankelijk zijn, omdat insuline gewichtstoename kan bevorderen. Liraglutide zorgt voor een vol gevoel, zodat je minder de neiging krijgt te snaaien of teveel te eten. Daardoor blijft het voor suikerpatienten mogelijk gewicht te verliezen, wat normaliter een schier onmogelijke taak is.

Als je echter normaal eet en een normaal postuur hebt, hoef je niet bang te zijn dat je er als een idioot van afvalt. Als dat zo was, werden ze wel als afslankpillen op de markt gezet ;-)

Op doktersadvies zou je het zeker kunnen proberen, maar je zou ook kunnen wachten tot er meer bekend is over dit medicijn. Ik heb al een aantal jaren diabetes, maar had er nog nooit van gehoord, en als ik het goed heb Keesvi, normaliter expert op dit gebied, ook nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
As ik het wel heb is viscose een bindmiddel welke snel een vol gevoel veroorzaakt en daardoor de inname-neiging van voedsel afremt/stopt.
Als je minder gaat eten moet je wel letten op een voldoende inname van mineralen en vitaminen, alsmede eiwitten.
Je kunt dan viscose dan ook gedoceerd toepassen.
Het kan geen kwaad wat af te vallen je raakt dan hopelijk ook LDL cholesterol kwijt die bijdraagt aan slechte instelbaarheid, die kun je dus missen als kiespijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing