Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bultje aan onderkant van mijn rechterbal (uitwendig)

Ik ben 19 jaar en heb een klein (wit) bultje uitwendig op de onderkant van mijn rechterbalzak, ik heb op internet gekeken voor teelbalkanker. Alhoewel ik de symptomen (dof gevoel onderbuik, gezwollen ballen etc,) ben ik alsnog ontzettend bang om het wel te hebben! Ik wil (durf) niet naar de doktor te gaan. Heeft iemand ervaring/kennis met/over dat bultje kun je mij dan op de hoogte brengen? Het bultje zit er trouwens nu 2.5 week en is al wel kleiner geworden. Alvast bedankt

Toegevoegd na 44 seconden:
Ik heb de symptomen NIET

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een uitwendig wit bultje zit per definitie op de huid. Dat heeft *niets* te maken met teelbalkanker. Je maakt je echt zorgen om niets, dit is zoiets als je zorgen maken om kanker in je hersenen als je een puist op je voorhoofd hebt.

Wat je omschrijft, klinkt als een talgkliercyste. Dat is simpelweg een talgklier die verstopt raakt, waarop zich zo'n wit bultje vormt. Volkomen onschuldig. Maar mocht je je nog steeds zorgen maken, dan is de oplossing simpel: ga naar de huisarts, die kan er even naar kijken en je zo geruststellen.

Ga ook naar de huisarts als het bultje rood en/of pijnlijk wordt. Soms (maar niet vaak) kan zo'n talgkliercyste gaan ontsteken, in dat geval kan de huisarts hem voor je weghalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om nog even terug te komen op teelbalkanker, en hopelijk je zorg helemaal weg te nemen: je bent hier waarschijnlijk bang voor omdat een belangrijk symptoom een knobbeltje in de bal is. Maar let op: het gaat dan echt om een knobbeltje *in* de teelbal, niet *op* de balzak! Dat is dus iets dat je niet aan de buitenkant kunt zien, maar alleen kunt voelen als je via de balzak goed de teelbal zelf bevoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het niet groter is als 2 mm, is het waarschijnlijk gewoon een beginnend schaamhaarzakje. Niet schadelijk dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scheer je je dan is het mischien een ingegroeid haartje laten rijpen en uitknijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing