Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan herpes simplex type 1 zich ineens openbaren, waardoor wordt dit geactiveerd?

Toegevoegd na 26 minuten:
ik krijg dit virus altijd boven op mijn rug en niet op mijn lippen.

Toegevoegd na 2 uur:
kan het ook type 2 zijn wat ik op mijn rug heb? of openbaart die altijd op de genitaliën?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Herpes is en virus en type 1 veroorzaakt meestal koortslip. Het virus infecteert in de zenuwuiteinden in de huid (lip) en kan daar inactief overleven in de zenuwknoop. Soms steekt het weer de kop op, meestal als je weerstand wat lager wordt. Je kunt na besmetting alleen de symptomen van de koortslip bestrijden, maar van het virus kom je niet af.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij de eerste besmetting krijg je wat virusdeeltje op de lip, bijvoorbeeld door het zoenen van een besmet persoon, of doordat de besmetting op je vingers zit. Als het virus kan doordringen in de lip kan het de zenuwuiteinden infecteren.

De koortslip kan ontstaan als er nieuwe wondjes komen op de lip of er verminderde weerstand is. In de zomer bij veel zon, of in de winter bij kou gaan de lippen sneller kapot en zijn ook gevoeliger voor koortslippen (als je al besmet bent). De inactieve virusdeeltjes worden dan actief en gaan uit de zenuwknopen weer richting de zenuwuiteinden in de lip en delen zich daar. Bij het openbarsten van de blaasjes komen er dan nieuwe virussen vrij. Voor het openbarsten ben je overigens ook al besmettelijk.

Als je er vaak last van hebt kan je de symptomen bestrijden met bijvoorbeeld zovirax als je er vroeg bij bent (meestal voel je dat aan) en meteen smeert. Het verlicht en zorgt dat je er minder lang last van hebt.

Toegevoegd na 51 minuten:
Je hebt net toegevoegd dat je de blaasjes op je rug hebt. De blaasjes en virus is hetzelfde. Ook hier zijn zenuwuiteinden geinfecteerd. Ik zeg in mijn antwoord ook niet dat het altijd in de lip zit. Vaak in de lip, soms ook op andere plekken. Je kunt via vingers ook andere plekken besmetten. Herpes type 2 komt vooral op en in de geslachtsdelen voor.

Toegevoegd na 2 uur:
Je moet natuurlijk niet steeds de vraagstelling wijzigen gerardbram ;o)

Welk type virus je hebt kan ik zo niet vaststellen. Dat zou dan onderzocht moeten worden. Herpes type 1 kan ook genitale herpes veroorzaken, bijvoorbeeld bij orale seks als je een koortslip hebt. Beide virustypen kunnen in principe elk huidgebied aantasten. beide typen virussen werken hetzelfde. Type 1 komt alleen veel vaker voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zodra je ermee besmet raakt door iemand openbaart het zich ook bij jou. Het sluimert in je en wanneer je weerstand iets minder is kan je het ineens krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook door de zon en koorts kun je dit krijgen. Je krijgt het meestal door speeksel (kussen) van een geïnfecteerde drager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing