Staat er een prijs op jouw leven? Hoeveel dan wel?
Ik heb al eerder aangehaald, dat er een economische waarde verbonden is aan een mensenleven.
In de jaren 50 is er een studie verschenen bij de TU Delft, en die ging als volgt:
Stel dat je X euro's nodig hebt om alle onbeveiligde spoorwegovergangen te beveiligen en alle halve bomen te vervangen door hele bomen, dan zouden de Y doden die gemiddeld per jaar daar vallen kunnen worden voorkomen. Wij doen die investering echter niet en dat betekent dus, dat een mensenleven minder waard is dan X/(Y x 16 miljoen) . Ik weet niet wat X en Y nu zijn. Ik herinner mij nog wel het antwoord uit het onderzoek, gebaseerd op de getallen van toen. Het antwoord was..... dat een leven minder dan 2 Euro waard was.
Je hoort nu op de tv spreken, dat de zorgkosten moeten worden beperkt tot Euro 80.000 per jaar waarmee het leven wordt verlengd met goede kwaliteit. Vanmorgen was er nog een programma over.
Ik heb bezwaar tegen deze opzet. Ten eerste is Eur 80.000 , zoals is voorgesteld door de Gezondheidsraad , wel erg veel geld, als je het vergelijkt met het NS voorbeeld uit Delft. 80.000 Euro om mij (met kanker) nog een jaar te laten leven zou ik niet op mijn medelanders willen afwentelen. Dat zou ook betekenen dat ik uitgaande van de mogelijkheid dat mijn leven met 5 jaar kan worden verlengd, dat dat dan 400.000 Euro zou mogen kosten. Zoveel ben ik niet waard, vind ik zelf.
Als getal zou ik hooguit 20.000 Euro per jaar willen hanteren. Het vervolg staat in de reacties.
(het aantal jaren onder de 67 + het aantal jaren dat je hoogwaardig kan leven na de behandeling) * 20.000 EUR, Dat geeft een jonger mens wat meer mogelijkheden om nog een aantal jaren te leven. Daarmee wordt het systeem veel eerlijker. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.