Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je met iemand trouwt die dezelfde achternaam heeft als jou...

Als je met iemand trouwt die dezelfde achternaam heeft als jou, bijvoorbeeld Jansen, heet je dan Jansen, of Jansen-Jansen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je mag kiezen voor je eigen achternaam, de achternaam van je partner, of beide achternamen achter elkaar. En dat geldt voor zowel man als vrouw.

Dus het kan allebei.

Overigens: als je trouwt, kun je ervoor kiezen de achternaam van je partner te gaan *gebruiken*. Je officiële naam blijft gewoon de naam waarmee je geboren bent, ook al mag je je in het dagelijks gebruik anders gaan noemen als je trouwt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige juiste antwoord + Verbazingwekkend hoeveel mensen dit niet weten eigenlijk.

Andere antwoorden (6)

Dat ligt eraan waar je voor kiest.
Meestal komt bij vrouwen eerst de naam van de man en dan hun eigen meisjesnaam. Dan wordt het dus gewoon Jansen-Jansen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in dit geval is er niets te kiezen toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kolder antwoord van Kyra: en als je iets anders kiest wordt het Jansen-Jansen en als je nog anders kies wordt het Jansen-Jansen...
Bedoel je dat?
De achternaam van de man is Jansen.
De complete achternaam van zijn vrouw is Jansen-Jansen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij Janssen heet, en zij Jansen, dan kan je tegenwoordig kiezen, of het Janssen-Jansen wordt, of Jansen-Janssen.
Mijn broer heeft destijds de naam van zijn echtgenote aangenomen.
Je bent trouwens niet verplicht als vrouw een dubbele achternaam te gebruiken.
(Lees meer...)
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook gewoon je eigen naam houden of die van je partner gaan gebruiken (ook als man). Simpelweg Jansen is dus ook mogelijk.
mijn vriendin heet Bakker, ze trouwde met een Bakker en heet dus mw. A. Bakker-Bakker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is hij en/of zij toevallig ook bakker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat nou net niet.
een andere vriendin trouwde met een Van Leeuwen
zij heet Van Leeuwen-van Leeuwen.
Je moet er nu voor tekenen, je mag je partners naam voorop, of je eigen, je eigen naam houden, of alleen je partners naam gebruiken: Dus stel naam a en b:
a-b
b
b-a
a

En dat geldt ook voor je partner, laatst was hier iemand die wilde a-b en zijn partner b-a, lekker handig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dan is je achternaam dubbel,n kennis van mij heet vreeman-vreeman,zij zegt zelf altijd,ik heet jannie 2x vreeman,als geintje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet. Je mag tegenwoordig helemaal zelf kiezen wat je doet met je achternaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als het 2 dezelfde achternamen zijn heb je toch niet veel keus lijkt me.je mag hem toch niet veranderen in n andere naam.word n dure aangelegenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige keus die je dan hebt, is tussen een enkele of dubbele achternaam. Je kiest dan of je Jansen heet, of Jansen-Jansen. Veranderen mag niet nee.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding