Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben jij donor? Zou je het wel willen worden?

Ik zit ernstig te twijfelen om me in te schrijven, vrienden, familie, collega's zijn namelijk al donor. Graag wil ik jullie mening en/of advies. Waarom wel of waarom niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (20)

ik ben donor voor zo lang ik me kan herinneren....
Wat er na mijn dood met mijn lichaam kan me niet veel schelen. Ik wil niet dat er een plek komt waar mensen mij nog kunnen "bezoeken". Dus wat de doktoren niet willen mogen de honden hebben...en wie weet doe ik iemand er nog een plezier mee

Toegevoegd op 13-05-2009 16:47:33
Ik heb een lever waar ik 3 volwassenen mee kan redden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben wel donor. Ik als ik dood ben heb ik namelijk helemaal niets meer aan mijn lichaam en organen, als ik iemand daarmee kan helpen, dan doe ik dat graag.
Bovendien zijn de littekens van de operaties dusdanig goed weg te werken, dat mijn nabestaanden er niets van zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben geen donor. Het is onnatuurlijk om met een orgaan oid van iemand anders rond te lopen. Over 10 jaar lopen we verdomme met een chip in ons hoofd.

Donoren helpen ook niet erg tegen de stijgende overbevolking van de wereld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ik ben donor. Ik vind het een prettig idee dat als ik dood ben ik anderen kan helpen door mijn organen af te staan.

Toen mijn zoontje stierf vlak na zijn geboorte (hij had zuurstoftekort bij zijn geboorte waardoor hij hersendood was) heb ik direct gevraagd of men zijn organen en hoornvlies kon gebruiken omdat er zoveel kinderen op de neonatologie lagen die echt behoefte hadden aan die kleine organen. Helaas was het wettelijk niet toegestaan om zijn organen te kunnen afstaan. Anders waren er heel veel kindjes geholpen door hem. Een gedachte die erg positief is vind ik zelf.

Dus daarom vind ik het belangrijk om donor te zijn: je kan er levens mee redden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het nog niet maar ga het wel doen. Mijn dood kan iemand anders leven redden. Ik zie eigenlijk geen tegens.

Aan je nabestaanden overlaten werkt niet echt goed - vrees ik - omdat die, bevangen door het verlies, wellicht niet tot een heldere afweging komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb een beetje wroeging gekregen op het moment dat ze naar buiten brachten dat ze mensen ongevraagd donor wouden maken en je, jezelf af zou moeten melden als je het niet wou zijn. Ben wel donor gebleven maar niet van mijn hoornvlies. Gaat meer om het idee dan om het hoornvlies zelf :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben donor. Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk ook. Wat moet ik met organen als ik dood ben?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben geen donor, maar wil dat wel worden... Als ik iets kan bijdragen dan wil ik dat... Dus dat ga ik dan in orde maken nu...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ben donor, en doneer nu ook al bloed.
als ik sterf mogen ze mij helemaal strippen, zelfs mijn huid voor brandwonden ect.

x
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met alle respect... je lijkt er laconiek onder te zijn...je zou zelfs de overblijfselen nog ter beschikking kunnen stellen aan de wetenschap ... om op te oefenen in de snijzaal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja wel hoor je bent donor zodra je iets van jezelf afstaat aan wie dan ook, en ja ik zou het het mooiste vinden als ik op zo een sience park kom te liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn vader was arts en doneerde na zijn dood zijn lichaam aan de universiteit... als oefenmateriaal voor studenten geneeskunde...
De enige reden waarom ik geen donor ben, is medisch, wegens ziekte (gelukkig niet meer actueel) is het niet duidelijk of mijn organen iemand zouden redden, of dat de transplantatie juist problemen zou veroorzaken.

Ik zou wel graag donor willen zijn. Ik vind het een heel fijn idee dat ik dan na mijn dood iemand anders zou kunnen redden. Het is immers niet zo dat ik zelf nog iets doe met mijn lichaam als ik (hersen)dood ben. Ook voor medisch onderzoek mogen ze mijn lichaam best gebruiken, met als voorwaarde dat ze het niet zozeer versnijden dat mijn begrafenis voor nabestaanden traumatisch in plaats van een mooi afscheid zou zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het nog niet, maar denk er wel over om het te worden. Het enige wat me tegenhoud is het feit dat je volgens mij geen voorwaarden kunt stellen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn organen ooit ten goede zouden komen van moordenaars, pedofielen, alcoholisten, verslaafden en dat soort personen. Als ik die zekerheid zou hebben, ben ik vandaag nog donor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik moet alles online kunnen doen, anders heb ik er geen tijd voor. Zal er eens over nadenken en me er wat meer in verdiepen.
Ik ben geen donor...

En als ik dood ben zien ze maar wat ze met mijn lichaam doen...

Hmzzz..... Klinkt lekker tegenstrijdig ergens...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is precies de reden waarom ik mijn keuze heb geregistreerd: omdat ik mijn nabestaanden niet wil opzadelen met "zie maar wat je met mijn lichaam doet". Dat is een vreselijke keuze voor mensen om te maken als ze net een geliefde hebben verloren, en dan ook nog moeten gaan raden naar 'wat zou ze gewild hebben, als ze op dit moment kon kiezen?'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar mijn omgeving weet donders goed dat ik er zo over denk hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan laat je ze toch nog steeds zitten met die moeilijke keuze? Die last wil ik niet op mijn nabestaanden leggen.
Ik ben al heel lang donor, bijna 30 jaar nu.... voor wat betreft orgaandonor dan he. Bloeddonor was ik ook een tijdje, maar niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie mijn lichaam als een verpakking van mijn IK :)
Jaren ben ik donor en ze mogen me helemaal kaalplukken van binnen, maar van mijn ogen blijven ze af. Ooit heeft iemand mij heel serieus verteld dat je ogen de spiegels van je ziel zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben bloeddonor. Twee keer per jaar ga ik bij de vampierenbende langs om weer en half litertje af te staan voor het goede doel.

Ik wil mezelf niet registreren als donor van organen. Mijn familie weet precies wat mijn wens is voor het geval ik hersendood ben, dan mogen ze me helemaal leegplukken, kan het immers toch niet meenemen.

Ik wil me niet officieel registreren omdat ik bang ben dat artsen hetzelfde rekensommetje kunnen maken als ik.
Stel, ik heb een ongeluk gehad en de kans dat ik het overleef is 5%. Iemand anders heeft dringend een orgaan van mij nodig en heeft met dat orgaan 90% overlevingskans... Ik ben dan bang dat de arts denkt: 90% is meer dan 5... laat ik de organen maar pakken.

Ik heb die angst nu eenmaal (en het feit dat er vorig jaar een misdaadserie op tv was waar dit ook een keer het geval was hielp me niet echt mee).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
brrr... nu gaat ik ook (weer) twijfelen! +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, misschien irreele angst, maar het zit er nu eenmaal. Je kunt je altijd aanmelden als bloeddonor, dan doneer je toch, zonder de risico's zoals hierboven geschetst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat ze eerst wachten totdat er zeker geen redden meer aan is. Want daarna kunnen ze toch alsnog je orgaan gebruiken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en daarom laat ik het aan mijn familie over om als de tijd daar is aan te geven dat ze me leeg mogen plukken.
Ha, die Farrepar;

Ik sta mijn hele volwassen leven al als orgaandonor geregistreerd. Dat was voor mij een hele logische beslissing. Sinds een paar wken weet ik hoe belangrijk het is km die beslissing juist dan te nemen als je nog helemaal niets met het doneren te maken hebt gehad, want zodra je er aan de donorkant mee te maken krijgt kan het toch een heel andere lading krijgen. Ik ben daarom blij dat ik die beslissing al heb genomen vóór iemand in mijn omgeving dat in een emotionele situatie voor mij zal moeten doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
SuzyQ: Wanneer een orgaan of weefsel aangetast is door ziekte of medicijngebruik, dan blijven vaak nog andere organen en weefsels over die wel in aanmerking kunnen komen voor donatie. Daarom is het ook voor iemand met een bepaalde ziekte of voor iemand die medicijnen gebruikt, zinvol "ja" te zeggen tegen donatie. Bovendien veranderen de medische inzichten: een aandoening die vandaag een belemmering vormt voor donatie, is dat misschien in de (nabije) toekomst niet meer.

Kijk voor meer informatie op: www.donorvoorlichting.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weet ik, maar bij mij gaat het niet om een bepaald weefsel dat is aangetast, maar om een auto-immuunkwestie waar nooit goed de oorzaak van is gevonden. Dat geeft bij mijn weefsels een vergrote kans op afstoting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook iemand met een auto-immuun ziekte kan zich laten registreren als donor. Je mag er op vertrouwen dat artsen een zorgvuldig besluit nemen over de geschiktheid van weefsels en organen. Auto-immuunziekten op zich vormen geen belemmering voor donatie. Medicatie daarvoor kan er in sommige gevallen wel voor zorgen dat een orgaan minder geschikt is. Maar voordat iemand is overleden, kan over de mogelijke geschiktheid van orgenen niets gezegd worden.
Je geeft met een registratie aan dat je bereid bent tot donatie, mits je daarvoor in aanmerking komt. Zoals aangegegeven: ook een aandoening die vandaag een belemmering vormt voor donatie, is dat misschien in de (nabije) toekomst niet meer. Iedere registratie blijft daarom van harte welkom. Ook de jouwe.
Nee ik ben geen donor, als ik hersendood ben kunnen ze mijn hart eruit halen zodat ik overlijdt. Dit is zelfmoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als is aangetoond dat je echt hersendood bent, betekent dit WEL dat je officieel overleden bent. Hersendood betekent namelijk dat je NIET ZELFSTANDIG kan ademhalen. Zie www.donorvoorlichting.nl Wat is hersendood?
Hersenen hebben constant zuurstofrijk bloed nodig. Als de hersenen - bij een normale lichaamstemperatuur en zonder beïnvloeding van medicijnen - langer dan een paar minuten geen zuurstofrijk bloed krijgen, zijn ze totaal beschadigd. Hierdoor vallen alle hersenfuncties voor altijd uit. Zelfs met kunstmatige beademing en medicijnen kan het bloed de hersenen niet meer bereiken. Het blijven behandelen is dan zinloos. De hersendode persoon is overleden. Iemand is hersendood wanneer er sprake is van onherstelbaar en volledig functieverlies van de hersenen en de hersenstam inclusief het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Hersendood wordt alleen vastgesteld bij een dodelijk hersenletsel. De oorzaak daarvan moet bekend zijn en niet behandelbaar. Bijvoorbeeld als gevolg van een hersenbloeding, een (verkeers)ongeval of een primaire hersentumor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"NIET ZELFSTANDIG kan ademhalen." menselijkerwijs gesproken.
God kan onze adem terug geven.
Ik ben nog te jong om me in te schrijven.
Maar ik zal het zeker willen.
Daarmee red ik dan levens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook ik ben al zo lang ik me kan herinneren orgaandonor. Wat ze nog kunnen gebruiken mogen ze hebben. Zelf heb ik er toch niks meer aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image