Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik hoorde, dat in een verpleegtehuis te pas en te onpas de morfinespuit wordt gehanteerd. Gebeurt dat elders ook? Kan dat zomaar? Zie toelichting.?

De moeder van een kennis van mij, die ruim 90 jaar oud is, is via een ziekenhuis in een verpleegtehuis terechtgekomen wegens een heupbreuk. De bedoeling moet zijn dat ze revalideert. Zij is ook mager door weinig eten. Goede revalidatie zonder goed eten lijkt mij onmogelijk. Ze moet eerst aansterken. Maar bij haar moet aan het eten wel aandacht geschonken worden. Dat ontbreekt er aan. Als zij pijn heeft of alleen maar klaagt, staan ze gauw met de morfinespuit klaar. Dan gaat zij wel slapen. Dan hoeven ze ook niet veel aandacht aan haar besteden. Wat pijnstillers betreft zijn er toch wel andere pijnstillers? En verder, zoonlief, zijn vrouw en hun dochter helpen haar met eten enz., wat het personeel behoort te doen. Als dat niet was gebeurd, was zij nu wellicht al lang dood geweest.

14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb ik het mis maar volgens mij moet er voor zo'n sterk middel als Morfine expliciet toestemming gegeven worden door de patient en als deze daar niet meer toe in staat is, door iemand die daar wel over kan beslissen. Volgens mij wordt Morfine nooit 'zomaar' toegediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt NBK Morfine is een opiaat, wat dus valt onder de opiaten wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit jullie reacties blijkt dus wel dat die spuit niet 'te pas en te onpas' gebruikt wordt, er zal dus door de patient toestemming voor gegeven zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zitten nu in een situatie waarin die morfine hard nodig is. Ik zal niet verder uitwijden, maar ik kan je vertellen dat je heus niet zomaar aan morfine komt. Medisch personeel is juist tot frustrerends toe gebonden aan regels en administratie. Het is lastig genoeg om het te verantwoorden als er te pas morfine wordt gespoten, laat staan als dat te onpas zou gebeuren. Zelfs als de morfine aanwezig is, wordt verplegend personeel er hard op aangepakt als het zonder tussenkomst van een arts zou spuiten, al kan de eerste de beste leek nog zien dat er écht geen andere optie meer is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Helaas wordt morfine veel gebruikt, maar wiens schuld is dat?
En wat is er tegen te doen.
Voor het salaris van een grootgraaiende zorgbobo die de zaak uitknijpt kun je 10-20 zorgkundigen aanstellen.
Dit betreft een persoonlijke mening.
Als we beginnen met zorgzame mensen met een gezond verstand mbt. budget de leiding te geven tegen een fatsoenlijk loon zonder uitknijpbonussen, ipv. managers en economen, dan wordt in ieder geval het menselijke niveau van de zorg goed bewaakt.
Dan kan het weer gezellig worden.
Of ben ik te naief?

Toegevoegd na 3 dagen:
Zie aanvulling bij reacties.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De problemen in verpleeghuizen blijven zich opstapelen. Tijdens de kabinetten Balkenende schreeuwde JP het van de toren: "Mijn moeder in het verpleeghuis krijgt alle zorg en aandacht die zij nodig heeft. Er is niks mis in onze verpleeghuizen."
Fijn voor de moeder van JP maar onze moeders liggen te verkommeren omdat de politiek weigert geld en middelen beschikbaar te stellen. NU het nieuwe rechtse kabinet op stapel staat, zullen de problemen alleen maar verergeren. Neem niet het personeel kwalijk dat er van alles mis is. De politiek is schuldig aan deze problematiek. Goed stemmen is de oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zomaar, als de mevrouw in kwestie de beslissing heeft genomen geen pijn te willen lijden en dan liever morfine toegediend te krijgen.

Het is de moeder van een kennis van je, schrijf je. Zou het misschien kunnen dat je niet helemaal op de hoogte bent?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals met zo veel zaken is er wel wat aan de hand.
In veel verpleeghuizen zijn er misstanden.
Maar niet altijd en overal!

En, zoals gewoonlijk, ligt het in ieder geval niet aan de gewonde verzorgende:
‘Werkezels’ zijn het, de verzorgenden die de ruim zestigduizend hulpbehoevende ouderen in de verpleeghuizen door de dag heen helpen. Dat er zoveel fouten worden gemaakt, komt door de drukte en de krappe budgetten. Het personeel ziet dat zelf als geen ander: ‘Ik heb jaren in een groot verpleeghuis gewerkt. Breek me de bek niet open wat daar allemaal gebeurt wat men niet weet.’

Zoekt u ondersteuning na het ontdekken dat een bewindvoerder of mentor een zorgafhankelijke oudere misleidt. Of neemt u waar dat een oudere urenlang in ontlasting of urine zit. Of vermoedt u dat een oudere vernederd of geslagen wordt door een zorgprofessional. Of zit u met vragen over onderzorg, ontspoorde zorg of mishandeling van zorgafhankelijke ouderen? Ouderenbescherming Nederland
Postbus 5256
6130 PG Sittard
info@ouderenbescherming.nl

contactformulier:
http://www.ouderenbescherming.nl/contact.html

Toegevoegd na 52 minuten:
gewonde verzorgende = gewone verzorgende
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dat ik even hier inspring.Ik werk zelf in de verzorging (niet als verzorgster maar ben dicht in de buurt)en merk altijd op dat de familie het altijd zo goed weet wat een moeder of vader ,,nodig hebben,,.En staan ook vaak klaar met allemaal oordelen over het personeel.
Nou ik zou zeggen ,kom maar even een weekje mee draaien en oordeel dan zelf.
Het is niet voor niets dat er zoveel wordt geklaagd over personeels tekort in de verzorging.
Veel personeels leden willen heel erg graag de verzorging geven die volgens de familie (die er vaak maar 1 keer in de week ,is het niet 1 keer per 14 dagen of nog minder komen)nodig is zoniet willen zij graag tijd besteden aan aandacht en persoonlijke verzorging.
Praktijk is echter dat er gewoon veel en veel te weinig personeel is omdat soort aandacht te geven.
Dat ze morfine krijgen is niet voor niets ,en niet om ze alleen te laten slapen.
Slapen willen die mensen graag ,om geen pijn meer te voelen en niet meer aan de situatie te denken waarin zij zich bevinden.
Vooral bij oudere mensen duurt het heel lang voordat zij genezen ,wil je dus beweren dat zij al die tijd pijn moet lijden?Nee toch?
En waarom zou je niet een beetje aandacht aan je eigen moeder geven ?Die jou jarenlang heeft verzorgd,waarom niet?Dan kunnen de personeels leden weer andere mensen helpen die geen familie meer hebben ,waar niet meer naar omgekeken wordt.Dat is pas triest ,mensen die gewoon helemaal niemand meer hebben.
Sorry hoor maar ik schrik gewoon van je onbegrip en gebrek aan inzicht in deze gang van zaken.
Misschien heb ik je een andere kant kunnen laten zien van de verzorging ook al is dit maar een klein kantje.
Kranten staan echt niet voor niks met berichten over de slechte personeelsbezetting in de verzorging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morfine is een opiaat, dat valt onder de opiaten wet. Wat betekend dat het niet 'te pas en te onpas' wordt toegediend.
Er is op medicatie, die valt onder de opiaten wet, extra controle op voorschrijven en toedienen.

Wat zijn de afspraken over pijn bestrijding?
Wat verwacht de familie van de revalidatie?
Welke hulp verwacht de familie bij het eten?

Allemaal vragen die de familie eens moet doornemen met de verzorgende en de behandelend arts.

Het is zo makkelijk om te klagen, maar verzorgende moeten wel weten wat er in de ogen van de familie niet goed gaat.
Mijn ervaring (20 jaar ziekenverzorgende in verpleeghuizen) is dat men open staat voor suggesties van familie.

Maar een 90 jarige die een heup breekt en gaat revalideren, daar kan je geen wonderen van verwachten. Ik ken maar weinig mensen van die leeftijd die weer lopend terug naar huis kunnen.
Niet alleen lichamelijk, maar vooral ook geestelijk heeft dit een enorme invloed op mensen op een zeer hoge leeftijd.
De opname in het ziekenhuis, de operatie, de opname in het verpleeghuis, zijn vaak erg ingrijpend.

Voordat je je een beeld vormt van hoe het toegaat in een verpleeghuis is het misschien beter om je eerst eens goed op de hoogte te stellen van alle feiten.

Misstanden zijn er overal en waar mensen werken worden fouten gemaakt en vaak kan het ook wel beter als dat het nu is in verpleeghuizen.

Maar alles valt en staat bij een goede communicatie tussen de bewoner/familie en de verzorgende/arts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verplegenden en verzorgenden kunnen niet op eigen initiatief zomaar een morfinespuit geven, daar zullen afspraken over zijn (bovendien moet elke morfineverstrekking ongeveer drie keer gecontroleerd worden).
Morfine wordt niet gegeven omdat iemand klaagt en dan op die manier even zoet gehouden wordt - ze krijgt het dan omdat ze pijn heeft en andere pijnstillers misschien niet werken.

Wat het eten betreft: dat herken ik. Daar zou het personeel ruim de tijd voor moeten hebben en die is er vaak domweg niet, hoe belangrijk het eten ook is. Je hebt maar zoveel tijd, en in veel verpleeghuizen is er echt structureel te weinig tijd en te weinig personeel.
Dat is verschrikkelijk, maar er wordt niets aan gedaan van 'bovenaf'.

Ik ben na jaren werken in verpleeghuizen gestopt omdat ik niet meer bijvoorbeeld iemand snel snel in bed wilde moeten wassen omdat dat sneller was dan iemand in bad doen - dat kost meer tijd, maar je zag de mensen opfleuren door het bad zelf èn door de tijd en de aandacht.

Ik zeg ook al jaren: alle Tweede Kamerleden zouden een verplichte stage moeten doen: eerst een maand op bijstandsniveau leven met hun partner en/of gezin, in een huis met spullen die al oud zijn en een koelkast die het bijna begeeft en dergelijke, en daarna mag het Kamerlid een tijdje "bijkomen" in een verpleeghuis, met medicatie die ervoor zorgt dat ze niet zelfstandig kunnen lopen en nauwelijks kunnen praten.
Volgens mij is dat de enige manier om te zorgen dat er iets gebeurt voor die sector - want de bewoners hebben ook geen enkel machtsmiddel, ze kunnen niet staken bijvoorbeeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
corzijlstra
14 jaar geleden
Het zou wel goed zijn, als alle 2e Kamerleden verpleegtehuizen gaan bezoeken. Ze moeten zich laten voorlichten door niet alleen directeuren e.d., maar ook door gewone personeelsleden waaronder verpleegkundigen. En ook de organisaties doorlichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze leggen bezoeken af hoor, maar ze zouden het moeten ervaren, hoe het is om machteloos te moeten wachten tot iemand je eens kan verschonen, om te moeten wachten op de toiletronde ook al moet je misschien een half uur eerder, om te merken hoe het is als je om 10 uur je ontbijt krijgt en dat je dan om 12 uur je warme eten niet naar binnen krijgt, om weinig privacy te hebben en voor alles van de verzorging afhankelijk te zijn :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan veel bezuinigd worden in de gezondheidszorg er zijn veel functies die helemaal overbodig zijn en veel te veel vergaderingen, rapporten, formulieren enz. over zaken die niets met directe zorg aan bewoners en patienten te maken hebben.
Als men uit zou gaan van , voldoende handen aan het bed, en dan van wat er over blijft andere dingen bekostigt,zoals managers, onderzoeken met bijbehorende comissie's enz komen we een heel eind. Wat je schrijft Hippo is heel herkenbaar en het is net zo moeilijk om maar op dat toilet te moeten wachten voordat je eraf gehaald wordt als het continue in herhaling vallen als verzorgende, dat je niet anders kan. Voor mij de reden dat ik al jaren niet meer werkzaam ben in de zorg, ik kon er niet meer tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nelly3: precies hetzelfde hier... monique: ja, en dan bezuinigen op de nachtdienst zodat die en ineens twee verdiepingen moet aflopen, halverwege de nacht een sterfgeval heeft en moet invallen op weer een andere afdeling en dat je dan als vroege dienst merkt dat niemand gemerkt heeft dat er nog een bewoner overleden is :-( Er moeten gewoon meer mensen aan het bed.
Zaterdag nog een stuk in het Parool: 2.15 voor een wc-bezoek, enzovoorts, alles getimed tot op de seconde. Dat kun je doen als je met dingen werkt, niet als je met mensen werkt...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding