Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe zit dat nou precies met orgaandonatie?

ik ben bezig met een verhaal dus heb wat informatie nodig. maar op deze vraag kan ik geen antwoord vinden...

stel je hebt een orgaan nodig, maar de wachtrij is erg lang. vervolgens overlijd je moeder. je moeder heeft zich ingeschreven als orgaandonor. en heeft het orgaan dat je nodig hebt. krijg je dan haar orgaan, en heb je dus voorrang als familielid? of gaan die organen naar iemand anders die het langst gewacht heeft en dus voorin in de wachtrij staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

alleen als jou moeder in een wilsbeschikking aangeeft dat zij na haar dood je dat orgaan doneert..wel
zoniet gaat t donor orgaan naar de eerste die op de wachtlijst staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De langst wachtende krijgt als eerste het orgaan. In het geval van familie, kopt het wat Marion zegt.

In sommige gevallen is dat best schrijnend. Stel dat iemand echt zwaar ziek is en ieder moment kan sterven zonder een nieuw orgaan en deze persoon staat op de tweede plaats, dan nog gaat het orgaan die op nr. 1 staat. Ook al is nr. 1 minder ziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou het mogelijk moeten zijn dat ze haar orgaan aan jou nalaat, maar er zit wel een addertje onder het gras : het is namelijk helemaal niet gezegd dat jij organen van je moeder mag ontvangen. Zo zou mijn moeder (o+) nooit organen aan mij (o-) kunnen doneren. En het is in het algemeen wel zo, dat organen gaan naar de meest geschikte ontvanger, gewoon omdat het medisch al ingewikkeld genoeg is om te laten slagen. Daarnaast is het ook afhankelijk van hoe hard jij het orgaan nodig hebt ; als er iemand is die het net effe harder nodig heeft, heb je toch een grote kans dat die voorgaat. Organen zijn voor de wet niet echt eigendom dat kan overgaan op een nieuwe eigenaar.

Wellicht zou daar op het moment dat het zo ver is jurisprudentie over moeten komen, maar dat duurt dan weer te lang om er nog iets aan te hebben. Het lijkt me een leuke vor een proefproces, maar zeker ook om aan te kaarten bij de NTS ; je kunt ze zo bellen. (Al zullen ook zij even over een antwoord moeten nadenken).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding