Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Narcose op basis van propofol,barbituraat enz. en ademanesthesie als halothaan, veroorzaken GEEN droomtoestand.
Midazolam (dalmadorm) wat als roesje gegeven wordt doet dat wel en Ketamine (ketalar) wat vroeger veel gebruikt werd veroorzaakte dromen en nachtmerries.
Opiaten als morfine doen dat ook.
Het is dus maar net wat men gebruikt.
Je kunt de anesthesist vragen welk narcosemiddel gebruikt wordt en of dat dromen veroorzaakt.
Word je in slaap gebracht met een spuit waarin melk lijkt te zitten dan is dat doorgaans propofol en heb je geen dromen.
Vlak voor de propofol krijg je in het infuus. lidocaine, dat is nodig omdat propofol anders pijn in je aderen zou veroorzaken.
Meestal krijg je drie spuiten in je infuus voor je slaapt eerst spierverslapper en lidocaine, daarna de "muizenmelk(propofol)".
Er zit vrijwel geen tijdbeleving tussen slapen en wakker worden, voor je gevoel word je meteen langzaam wakker, ook als dat uren later is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

uit recentelijke ervaring kan ik je zeggen dat je niet droomt en ook niet uitrust...was dagen erna nog erg slaperig/moe
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed van niet, omdat het geen slaap is, en er dus ook geen REM-fase optreedt (de fase waarin je droomt).
Wel kun je als je bijna bijkomt rare gevoelens en gedachtes ervaren, juist omdat je dan weer 'boven water' aan het komen bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uitrusten doe je niet je bent dagen er na echt nog heel moe.
Dromen heb ik in de meerdere keren niet gehad.
Alleen verdwaasd wakker worden
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
corzijlstra
14 jaar geleden
Zie mijn reaktie op het beste antwoord.
hoi
nee je droomt niet, omdat het geen natuurlijke slaap is, je word in slaapgemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben iets van 4 keer geopereerd, en ik heb niet gedroomd. Ik werd vooral moe en misselijk wakker, voor je gevoel ben je maar 5 minuten weggeweest.

Wel had ik volgens mijn moeder bij een operatie nog voluit zitten praten vlak voor ik onder narcose ging, maar daar kan ik me niks meer van herinneren (ik was toen al gedeeltelijk verdoofd, voordat ik naar de operatiekamer werd gereden).
(Lees meer...)
14 jaar geleden
corzijlstra
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring heb ik nooit iets van een droom bij een operatie ervaring, wel heb ik een keer meegemaakt dat ik bij het uit narcose komen het gevoel heb gehad dat ik dagen in een witte ruimte heb geprobeerd te komen, maar dat is waarschijnlijk een bijwerking geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel wat keren geopereerd. Ook meerdere malen behoorlijk lang 'weggeweest'.

Wat ik je kan vertellen is dat ik telkens ontwaakte met het idee dat er wel het een en ander door m'n hoofd gespookt had aan droombeelden-en situaties, maar echte (droom)herinneringen had ik niet. Meer alleen het gevoel eraan.

Uitgerust wakker worden is er niet bij, je ervaart duidelijk dat het een kunstmatige slaap is geweest.
Je hebt geen flauw idee van de tijd dat je 'weg' bent geweest, wat je ook enigszins verwonderen kan.

Als je veel narcose hebt gehad, lang weg bent geweest, kun je nog maanden na de operatie moe blijven.
Vooral de eerste week moet je echt af en toe bijslapen overdag, om de vermoeidheid wat op te vangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
corzijlstra
14 jaar geleden
Dromen doe je tijdens de tamelijk lichte REM-slaap. Die REM-slaap onderdruk je al met relatief lichte slaapmiddelen, dus zeker met narcose, een weliswaar gecontroleerde maar wel degelijke vergiftiging van je zenuwstelsel.

Slapen doe je vooral om je hersenen rust te geven. Je lichaam kan zonder slaap, hoewel je lichaam en geest natuurlijk niet echt kunt scheiden. Zowel kunstmatige slaap als een operatie levert stress op en daar word je moe van. Je rust dus niet uit van narcose.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent als het ware bewusteloos en je bent je dus idd nergens van bewust. Je wordt zonder herinnering aan die tijd wakker. Uitgerust was ik wel,maar dat kwam,omdat mijn hart weer deed, war het moest doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je kan niet dromen omdat je kunstmatig slaapt,ik weet dit ook uit ervaring.Of je uitgerust bent zo heb ik dat niet ervaren je hebt toch een operatie achter de rug waar je pijn van hebt.En van pijn wordt je weer moe helaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image