Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met je als je 7x een paracetamol slikt in 24uur?

De maximale dosis is 6x.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

voorheen stond in de bijsluiter 3-4x daags 2 tabletten. bij gebruik langer dan 7 dagen maximaal 3x daags 2 tabletten. gebruik nooit paracetamol langer dan 14 dagen zonder een arts te raadplegen.

nu ik even google op de bijsluiter zie ik dat de max. dagdosering is bijgesteld naar 6 tabletten per dag. dus de 1e week 8 tabletten staat er niet meer in.

vanaf 8 gram per 24 uur( dus 16 tabletten!) is er risico op ernstige leverschade, een dosering van 25 gram wordt als dodelijk beschouwd.

bij paracetamol vergiftiging treed bewusteloosheid niet op!!! direct medisch ingrijpen is wél noodzakelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat er niks gebeurt. Het komt ook niet zo precies met die 6, de een kan het wel verdragen en een ander niet, maar ik denk dat als je nog meer zou nemen, je je minder goed zal gaan voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets de aangegeven dosis is een richtlijn. Als je meer slikt kun je je afvragen of je niet eens langs een dokter moet
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Dan loop je een grotere kans op beschadiging van je maag.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
met de maag valt het wel mee, het is de lever die het te verduren krijgt.
Dan zul je nog iets minder pijn hebben dan met 6.
De norm 6 is met een grote veiligheidsmarge genomen.
Van paracetamol kun je echt veel nemen voor je er last van krijgt.
Maar, ik ben geen dokter of apotheker, dus als je deskundig advies wilt, bel even met één van hen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het eenmalig is niets. Soms schrijft een arts tot 8 tabletten per dag voor. Het is verstandig dit alleen in overleg met de huisarts te doen. Wanneer je chronisch veel paracetamol gebruikt (dat kan ook al met 6), kun je allerlei klachten krijgen. Zoals leverbeschadiging, maar ook medicijnafhankelijke hoofdpijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je volwassen bent en je doet het maar incidenteel geeft dit inderdaad niets. Artsen schrijven inderdaad regelmatig 4x2 tabletten voor.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan wel verspreiden over de dag, want van 8 tabletten in één keer zul je waarschijnlijk nooit meer herstellen. (paracetamol is toch minder onschuldig dan je zou denken...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding