Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie/wat bepaald wat mooi is?

Laatst was ik op vakantie met mijn vriend en wij zagen daar een stelletje. Een meisje en een jongen en mijn vriend zei: wat doet zo'n meisje nou met zo'n gozer.
Daar zei ik op nou hij zal wel goed voor haar zijn en lief enzo. Toen kwam bij mij de vraag op: door wat is bepaald dat iemand mooi of lelijk is..

Gelukkig vallen we ook allemaal op iets anders, maar toch ik zelf heb het ook dan denk ik over sommige mensen: wat is die lelijk zeg of wat heeft die rare kleding aan..

Toegevoegd na 46 seconden:
slechte eigenschap denk ik om zoiets over iemand te denken..??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Aantrekkelijkheid wordt bepaald door je genen. In je DNA staat een soort blauwdruk die beschrijft over hoe je er uit gaat zien. Knappe mensen hebben over het algemeen goede genen. Mensen met goede genen hebben de prioriteit om voort te planten.

Aantrekkelijkheid is niet alleen een "middel" om bijvoorbeeld pesten te voorkomen, het is ook een survival of the fittest manier van moeder natuur voor de voortplanting. Een gave huid is een schoonheidsideaal maar is ook een teken van een goede gezondheid. Schoonheidsidealen zijn vaak voor een deel ook aan de mode onderhevig.

Er zijn zeven schoonheden. De zeven schoonheden zijn kleine uiterlijke kenmerken van het gezicht, die worden gezien als onderstrepingen van schoonheid van het gezicht zelf.

De zeven schoonheden zijn:

1. Lichte ogen met donker haar of donkere ogen met licht haar
2. Lange en gekrulde wimpers
3. Moedervlekje links of rechts boven de lip (ook wel schoonheidspukkel genoemd)
4. Spleetje(s) tussen de tanden
5. Sproeten
6. Kuiltjes in de wangen
7. Amandelvormige ogen.

Schoonheid, Filosoof Immanuel Kant, wikipedia;

Immanuel Kant(1724-1804) en eerder al Alexander Baumgarten (1714 - 1762) ontwikkelden de theorie van esthetica. Kant schrijft in Kritik der Urteilskraft over smaak en het vermogen om schoonheid te beoordelen. Ruwweg stelt de filosoof dat er geen objectieve methode is om schoonheid te kunnen vaststellen. Schoonheid bestond voor Kant enerzijds uit activiteiten van degene die een object (kunstwerk) observeert (zien, denken en de indrukken die het kunstwerk maakt) en daarnaast ook uit kenmerken van het object zelf. Een esthetisch oordeel bevat vier categorieen:

(Zie reactie, tekens waren weer eens op)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat bepaal je zelf.
Wat jij mooi vind kan ik wel vreselijk vinden en andersom.
Je moet gewoon een ieder in zijn waarde laten en daar heeft iedereen plezier van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaal je helemaal zelf. En gelukkig maar want als we allemaal hetzelfde mooi zouden vinden, valt er weing meer te bewonderen. Dan werd de wereld wel heel snel eentonig, saai.
Moet je je voorstellen, iedereen hetzelfde gekleed, dezelfde inrichting, dezelfde reizen, dezelfde tuinen enz. enz.
Door de verschillen in smaak is gelukkig alles en iedereen interessant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaalt iedereen voor zichzelf.
en sommige dingen worden ons aangepraat door de modewereld, en modellen.
bv meisjes die te dik of te dun of te klein zijn kunnen niet op de foto voor bepaalde kleding,
maar misschien vinden wij juist die meisjes wel veel mooier dan die barbiepoppen.
eigenlijk heeft iedereen wel iets moois,
ik vind natuurlijke mensen weer veel mooier dan die omgebouwde mensen met een perfect lijf en een lading make-up
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Wat mooi is is ook heel persoonlijk maar er zijn wel een paar grondslagen die in ons instinct zitten.

Bijvoorbeeld de symmetrie van een gezicht geeft een indruk van de genetische achtergrond. Een slanke taille geeft een indruk van de hoeveelheid buikvet die slecht voor een mens is en dus van de gezondheid. Brede heupen geeft weer of een vrouw makkelijk een kind kan baren. Gespierdheid bij een man laat zien of ie een prooi kan doden. Allemaal heel basale zaken die nu nog meespelen.
Verder vindt een vrouw het belangrijk dat een man voor haar en haar kroost zorgt, dus zal ze voor bevruchting een gespierde hunk zoeken en voor de lange termijn relatie een zorgzame man.

We zijn wel verder dan dat geevolueerd dus zal er ook steeds meer afgeweken worden van wat de natuur ons leert dat gezond en dus mooi is. En dat smaken verschillen is ook belangrijk voor de verdeling van onze genen lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaald geen slechte eigenschap,maar geeft wel blijk van zelfkennis,zeer positief.
Wie bepaalt wat mooi is, is iets complexer. Iemand hoeft niet per se mooi te zijn, om bij iemand anders in de smaak te vallen. Tegen het eventuele mooie kijk je alleen maar aan, terwijl je bij alle ander goede eigenschappen van die persoon er in kijkt. Daarbij komt nog,zo als men zegt, schoonheid vergaat, maar die andere dingen niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze ideeën over wat mooi is komen voort uit een ver verleden waarin alles erom draaide dat we ons moesten voortplanten en een partner moesten vinden met wie we daarop de beste kans hadden. Vrouwen met een gave huid, dik glanzend haar, gewelfde tailles en symmetrische lichamen scoorden goed. En dan vooral als ze nog jong waren. De fascinatie met deze vrouwen hebben mannen nog steeds.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image