Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn de nagels van oudere mensen vaak geel?

Ik heb gemerkt dat oude mensen gele, lange nagels hebben. Ik weet dat ik met ontkalking te maken heeft, maar waarom is het geel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nagels zijn evenals je haren een afspiegeling van je gezondheid. Doffe haren, maar ook verkleurde vingernagels geven aan dat er met je voedingstoestand w.s. iets niet helemaal in orde is. Dit kan dus net zo goed voorkomen bij jongeren zoals b.v. bij drugsverslaafden.

Brokkelige en/of verkleurde, meestal vergeelde nagels kunnen ontstaan wanneer de aanmaak van nieuwe cellen van het nagelbed, en daarmee samenhangend, de doorbloeding van de nagel, zijn verminderd. Dit wordt vooral gezien bij ouderen maar kan ook een uiting zijn van perifeer zenuwletsel of van trofische stoornissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat komt vaak door roken geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de nagels geel zien kan dit komen door overmatig roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben 75 en heb mooie rose(baby) nageltjes. Je aanname is dus niet correct. Als het door het roken zou komen,zouden mensen van pakweg 40 ook gele nagels hebben en niet alleen ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel ouderen hebben ook last van kalknagels wat een gele kleur kan geven. Dit komt zowel aan teennagels voor maar ook aan de vinger nagel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je jarenlang rookt is dat de oorzaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing