Waarom hebben ze in het ziekenhuis niet 2 alarmknopjes waar je verpleging mee roept?
Dat ene knopje (op de remote waar vaak ook je lichtknopjes zitten), is namelijk voor noodsituaties maar ook als je een extra deken wilt, glaasje water of een vraagje hebt.
Ik heb eens tijdens een verblijf in het ziekenhuis, een normaal gesproken redelijk simpele operatie (2 nachtjes blijven maar) gehad. Ik kon ook gewoon alles zelf en omdat het best routine was kreeg ik geen intensieve zorg.
Ik kreeg in de nacht ineens ademhalingsproblemen en ik viel ook weg; ik drukte dus op het knopje. Pas na driekwartier kwam er iemand kijken, maar toen was het ook meteen nood, ik zag ook blauw en was al bijna van de wereld (het bleek later dat ik een ziekte heb waardoor gewone narcose bij mij velen malen sterker en agressiever valt dan bij een gezond persoon). Door naar de intensive care en daar weken gelegen.
Er is mij geadviseerd om een klacht in te dienen, maar volgens mij heeft dat geen nut. In elk ziekenhuis waar ik tot nu toe heb gelegen (5) is dat hetzelfde; voor de verpleging is 1 knopje. En soms duurt het wel eventjes voor er iemand komt (logisch als ze bezig zijn).
Waarom is dit zo? Waarom heb je er niet 2; met duidelijke instructies die noodknop niet te gebruiken ook al wil je snel geholpen worden, dat die echt alleen voor nood is?
Deze situatie lijkt misschien een uitzondering, maar iedere patiënt kan toch fluitend binnenkomen voor een simpele behandeling, 2x bellen voor een vraagje en een extra kussen, en de 3e keer omdat er iets extreem mis gaat?
Wat verschrikkelijk erg van je baby, zoiets zou gewoon echt niet moeten kunnen. Ik denk wel dat ik misschien zelf antwoorden op mijn eigen vraag kan invullen; bijv. mensen die geïrriteerd zijn omdat ze te lang moeten wachten maken misbruik van de knop (boete zou ik zeggen), sommige patiënten hebben zelf te weinig medische kennis om in te kunnen schatten of iets nood is of niet (maar veel ook wel, veel kennen hun eigen lichaam goed), of het onbewust en onbedoeld nonchalant worden van verpleging als iemand op de minder noodknop drukt (maar die zal vaker worden ingedrukt dus dat zal dan net als "normaal" blijven lijkt me), enzovoorts. Maar als je kijkt, naar de voordelen, lijkt het me vreemd dat het er nog niet is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.