Hoeveel informatie wil je hebben?
Als manueeltherapeut behandel ik veel mensen van verschillende leeftijden met nek/schouder/hoofdpijnklachten.
Indien er sprake is van een beperking van een gewricht in de nek wat de oorzaak of in standhouding van de klacht kan zijn, dan pas ik een zogenaamde manipulatie toe.
Dit is met een snelle beweging het betreffende gewricht 'loskraken' zodat de nek weer normaal kan bewegen en de persoon klachtvermindering krijgt.
Vanuit de wetenschappelijke literatuur is bekend dat kraken van de nek niet zonder gevaar is (cijfers van ernstige schadelijke gevolgen variëren van 200.00 tot 2 miljoen nekmanipulaties).
Dit zet mij elke keer weer voor een dilemma. In welke mate dien ik de patiënt te informeren over de mogelijke negatieve gevolgen van het kraken van de nek of kan?
Uiteraard kraak ik pas als ik denk dat het een juiste behandelmethode is, er geen belemmeringen zijn en de wervel / nek 'goed' voelt.
Enfin;
stel je komt als patiënt bij de manueeltherapeut of chiropractor. Wil je dan volledig worden geïnformeerd (voor zover dat al haalbaar is) over hetgeen gedaan wordt? Of vertrouw je blindelings op de expertise van de behandelaar?
En hoe kijk je aan indien je een soort van 'informed consent' formulier moet ondertekenen zodat de behandelaar niet aansprakelijk is mochten er eventueel schadelijke gevolgen optreden (naar Amerikaans voorbeeld)?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.