Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verband tussen massages en emoties?

Onlangs kreeg ik een massage met een holistische insteek. De masseuse zei dat er tijdens of na de behandeling emoties vrij konden komen; dat klopte ook. 'S avonds werkt ik erg angstig. Onlangs had ik weer een massage bij een andere masseuse en 's avonds werd ik weer angstig.
Hoe kan het dat een massage (fysiek) effect heeft op de emoties? Waar in het lichaam wordt er iets 'aangeraakt' wat dit los maakt? En hoe staat dit met elkaar in verband? Wat kan ik de volgende keer het beste doen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan?

Toegevoegd na 43 minuten:
Wat ik ook lastig vind om te begrijpen: een masseur bewerkt je spieren, maakt deze los door er een bepaalde druk op uit te oefenen. Je spieren komen los en dat heeft effect op je emoties (is mijn idee). Maar hoe kan dat? Wat is het verband tussen spieren en emoties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Dat komt omdat het lichaam uit een snelweg van energiebanen en knooppunten bestaat.

Wanneer een mens energetisch in balans is. Dus zowel fysiek als mentaal, dan is hij in harmonie en 'stroomt' de energie lekker door zijn lichaam.

Echter, is de mens uit balans, dan kan er hier en daar opstopping ontstaan bij de knooppunten of energiebanen. In zo'n geval voel je ook fysiek op bepaalde punten in je lichaam, pijn bij druk. Wanneer je de druk een paar keer herhaalt wordt dit signaal omgezet naar emotionele pijn.

Snap je het nog?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor bijna ieder mens geldt dat als je wordt aangeraakt het iets met je doet. Een massage is een uitgebreide heftige manier van aanraken en dat levert waarschijnlijk voor iedereen al een bepaalde reactie op. Misschien als je je er voor open stelt dat er heel veel kan loskomen, maar ook onbedoeld kan dit een heftig effect op iemand hebben.
Je kunt het ook als volgt benaderen: doordat iemand je masseert, dus je lichaam aanraakt, "ga" je in de 'energie" van iemands persoonlijkheid, sommige mensen zeggen dat ze een aura, een stralenkrans van energie om iemand heen zien.
Door iemand aan te raken, dus in die energie te gaan, maak je bepaalde emoties los. In je aura liggen bepaalde emoties vaak nog opgeslagen.
Hoe je dat het beste kunt voorkomen daarvoor is niet helemaal een eenduidig antwoord te geven.
Het kan aan de masseuse liggen, het kan ook liggen aan het einde van de massage, het is soms beter om de energie te kalmeren door even rustig te eindigen en je even in je zelf terug te trekken, een soort van mediteren.
Je kunt ook thuisgekomen even heel rustig gaan zitten en alle gedachten die bij je opkomen gewoon even te overdenken, dan ben je wellicht de heftige angst voor, doordat je allerlei emoties al toelaat.
Succes ermee1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het soort massage is allesbepalend.
De vroegere haptonomie greep aan op dit punt.
Er gebeuren verschillende dingen tegelijk, er ontstaat een intense band tussen masseur en client.
De masseur kan door de aard van de massage spanning en ontspanning opwekken die zich zowel op fysiek als psychisch niveau kan manifesteren.
Probleem is de dunne scheidslijn die ik persoonlijke integriteit noem.
Wat wel en niet "mag " is afhankelijk van VOORAF gemaakte afspraken. Daar MOETEN beiden zich aan houden.
Willen beide volgende sessies, dan kunnen de regels in overleg VOORAF veranderd worden.
Een client moet zich realiseren dan met name de weerloosheid en de soms heftige gevoelens mentaal kwetsbaar en manipuleerbaar maken.
Er zijn beroepsgroepen waar eea, goed geregeld is, maar er wordt heel wat af gemasseerd en mentaal beinvloed zonder dat daar (toe)zicht op is.
Bepaalde massages veroorzaken diepe slaap en dan ben je dus willoos overgeleverd aan de integriteit van de behandelaar.
Ik heb veel soorten massages onderzocht en daarom wil ik je waarschuwen voor dingen die je achteraf niet gewild had.
Vandaar mijn meermaalse opmerking om VOORAF nauwkeurig het behandelplan door te nemen en daar aan vast te houden.
Wijkt de behandelaar daar tijdens de sessie van af, maak dan dat je weg komt!!
Houd je zelf ook aan de vooraf afgesproken plannen en ga niet tijdens de behandeling dingen vragen die kunnen leiden tot een verandering in de aanpak.
Dat kan dan een volgende keer als plan aan de orde komen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een massage met een holistische insteek gaat ook vaak verder dan de aanraking opzich, daarmee ga je ook bezig met energiestromen. Dat is net zoiets als reiki.
Massage kan veel effect hebben op emoties. Immers word je door een massage ook ontspannen en kan het stress wegnemen, wat niet veel anders is dan een emotie. De aanraking van de massage kan verschillende doelen hebben en elke massage is dan ook weer anders. Zo is de traditioneel Hawaiiaanse Lomi Lomi Massage zeer sterk gericht op energiestromen en deze probeer je tijdens de massage ook te leiden, maar kan ook emoties in elkaar loslaten. Anderszijds heb je natuurlijk ook "normale" massages waar niets met de energiestromen word gedaan, zoals een klassieke massage of een sportmassage.

Overigens staan aanrakingen altijd in verband met een emotie. Denk alleen al aan aanraking als een hand vast houden, een hand schudden op een afspraak, een knuffel geven, tegen je partner aan liggen.. Daar heb je allemaal emoties bij.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als reactie op je toevoeging;
Massage is niet alleen bewerking van spieren zoals jij dat omschrijft; dat heeft namelijk te maken met welke vorm van massage je krijgt. Zelf ken ik momenteel 8 verschillende technieken, waarbij 2 van de technieken helemaal niet gericht zijn op spieren of iets dergelijks, maar gericht op energiestromen en aanraking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat onverwerkte emoties zich gaan nestelen in je lichaam.
Door het masseren worden die emoties weer losgekneedt en kan het weer even vrij door je lichaam heen. Maar die emotie wil nog steeds verwerkt worden, en daardoor ervaar jij die emotie opnieuw.

Wat je dus vooral niet moet doen is die emoties opnieuw verdrukken. Dan zullen ze opnieuw in je lichaam gaan zitten.
Je zult die emoties moeten ervaren en ook die gebeurtenissen welke de emoties hebben veroorzaakt. Dit moet je allemaal verwerken en je zult vrijer worden in je geest en lichaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De massage bewerkstelligt een ontspanningniveau die je normaal niet hebt.

Normaal hou je toch je emoties en gevoelens danig strak in bedwang, ( nemen Nederlanders ooit de tijd om hun gevoelens echt de ruimte te geven?) en als je dan tot een bepaald ontspannings niveau gebracht word, dan is die teugel een beetje weg... en komen de emoties los, waarvan meestal de meest genegeerde eerst komt :-)

Eigenlijk is het dus een heel fijn hulpmiddel, dat onstspannen, want je leert er door waar je wat meer aandacht aan moet besteden.

Om te voorkomen dat je je volgende keer weer rot gaat voelen, zou je kunnen proberen om vantevoren de sfeer van vanavond te beinvloeden....
gordijnen vast dicht doen, lekkere pot thee met koekjes klaarzetten... boek vast neerleggen, en als je dan ontspannen gemasseerd thuiskomt, ga je jezelf lekker verwennen.

Met een beetje geluk voel je je dan rozig en lekker, in plaats van angstig. Mocht je je nou toch angstig voelen, kijk het gevoel dan even aan, en vraag je af waarom je bang bent. Wie weet leer je nog meer over jezelf.

In principe zijn gevoelens heel normaal, en doen over het algemeen geen kwaad, omdat ook gevoelens vaak maar tijdelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image