Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (8)

Het schijnt dat de meningen hierover sterk verdeelt zijn, het kan allebij. Je moet alleen er even achter komen wat bij jou het beste werkt. Hier in ieder geval informatie wat je moet doen als je hem wel prikt of niet.

WEL PRIKKEN; Als je besluit wél door te prikken: was allereerst je voeten. Neem een schone naald of een blarenprikker en prik in de zijkant van de blaar. Prik daarbij zoveel mogelijk in de looprichting, dan loop je het achtergebleven of navolgende vocht er vanzelf uit. Eventueel kun je de naald vooraf verhitten (in de blauwe vlam, anders krijg je roet). Zorg dat je alleen de bovenhuid doorprikt en niet de onderliggende huid, anders gaat de blaar bloeden.
Druk het vocht met een schone zakdoek of steriel gaasje door het gaatje uit de blaar. Er zijn wandelaars die gelijk het hele vel weghalen. Dit is wel riskant vanwege mogelijke infecties.
Eventueel kun je nog betadine - of jodium, maar dat wordt nog maar weinig verkocht - aanbrengen ter ontsmetting. Sommige EHBO'ers doen er boeghemzalf op. Dat is een brandzalf, maar verzacht ook bij wandelblaren.
Plak de blaar dakpansgewijs af met (liefst brede) leukoplast of sporttape. Geen gewone pleisters gebruiken! Met deze laag zorg je voor een tweede huid en gaat de blaar niet kapot.

NIET PRIKKEN; In plaats van doorprikken kun je de blaar gewoon met rust laten en afplakken. Bijvoorbeeld met Compeed, ovale pleisters die je over de blaar heen plakt. Eenmaal goed aangebracht kun je er nog dagen of zelfs meer dan een week mee doorlopen, totdat de blaar is verdwenen en er nieuwe huid onder zit.
Let wel: de meningen over Compeed zijn verdeeld. Behalve dat het vrij duur is, blijft het gemakkelijk plakken aan de sokken. Dat laatste is echter te verhelpen met een eenvoudige remedie: breng bovenop de Compeed-pleister nog extra leukoplast of sporttape aan.
Gebruik in geen geval Compeed op opengeprikte blaren. De ellende is niet te overzien als je het er later weer af trekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hé, ik gebruik altijd compeed op blaren waar ik zelfs het hele vel van heb weggehaald (uiteraard onder hygiënische omstandigheden). Dat werkt wat mij betreft het allerbeste.
Cryofiel
14 jaar geleden
C+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een minnetje? :')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet van mij hoor, het is een prima antwoord. Mijn reactie is alleen wat eigen ervaring erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima uitleg! +1 (Leuke website overigens, tweevoeter.nl)
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh, even voor de duidelijkheid: mijn opmerking "C+" hierboven betekent "compensatieplus". Ik heb je dus een plus gegeven omdat ik die min zo onterecht vond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag me af, als je dakpansgewijs leukoplast over je open blaar plakt, wat dan gebeurt als je het leukoplast eraf moet halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vroeg ik me nou ook af. Dan moet je wel 100% zeker weten dat ie helemaal genezen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leukoplast kun je rustig een week laten zitten. Voorzichtig verwijderen en wat er over is van de blaar blijft gewoon zitten...
Liever niet prikken i.v.m. infectiegevaar.
Als het kan gewoon op laten drogen. Het vocht trekt vanzelf weg en het overtollige huid droogt uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een blaar lekt prikt, heb je er direct minder last van. Uit laten drogen duurt veel langer. Als je bijv bezig bent met het lopen van de 4-daagse in Nijmegen, dan heb je gewoon geen tijd, om de blaar uit te laten drogen. Prikken dus.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Als je er geen last van hebt, kun je een blaar inderdaad beter laten zitten. Helaas zitten ze bijna altijd op plaatsen waar je er juist last van hebt, en ontkom je er niet aan ze toch door te prikken. Voorzichtig en steriel te werk gaan is dan het devies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekprikken. Dan heb je er sneller minder last van.
Als je het uit laten drogen heb je er nog dagen pijn van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blaar die niet in de weg zit: Afblijven.

Een blaar die wel in de weg zit...vooral doorprikken...het kleine prikgaatje (met gedesinfecteerde naald) is minder risico op infecties dan bv doorlopen waarna je de blaar kapot loopt. Dan zit er nl. vaak wel een flinke scheur in en is de kans op infectie veel groter.

Wel is het verstandig om de doorgeprikte blaar af te dekken met bv. iets als "second skin" of desnoods met een pleister. Gewoon om het verder schuren (waardoor die blaar ontstaan zal zijn) tegen de huid te voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Nou beidde eigenlijk wel een beetje.
Wanneer er erg veel druk op je blaar zit en je nog een lange wandeltocht voor de boeg hebt dan is het echt een opluchting als ie door geprikt wordt Het vocht loopt eruit ,je bent van de pijn af en je kunt weer verder wandelen.

Maar het doorprikken van een blaar kan uiteraard wel tot een ontsteking leidden wanneer er troep zoals zweet zeep olie of zand in komt.Dus wanneer je er niet echt een reden voor hebt om m lek te prikken kun je m maar het beste gewoon uit laten drogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter de blaar met rust te laten. Doorprikken vergroot namelijk de kans op een ontsteking. Wanneer de blaar veel ongemak veroorzaakt, kunt u de blaar doorprikken:

•Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
•Maak een naald schoon met ontsmettingsmiddel of houd hem in een vlam.
•Prik de blaar door met de schone naald.
•Druk het vocht uit de blaar met een steriel gaasje.
•Ontsmet de blaar met ontsmettingsmiddel.
•Plak de blaar af met een huidvervangende pleister of dakpansgewijs met leukoplast. Een blaar die vanzelf kapot is gegaan kunt u beter zoveel mogelijk met rust laten. Houd de wond wel schoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding