Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom leef ik constante angst! en kan ik niet stoppen met denken?

Ik Leef vanaf kleins af aan al in een soort van angst.
Een Angst voor vooral de basis dingen in het leven, angst om voor mezelf op te komen in de vele gradaties die er zijn.
Van het verbreken van een relatie tot het weg sturen van een deur tot deur verkoper,

van het dicht klappen in een discussie tot het in tranen zijn waneer iemand kritiek uit onterecht of niet.

ik kan nog wel even door gaan.

kortweg gezegd.

Het breek me een soort van op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

ik weet niet hoe oud je bent, staat niet in je profiel, maar dit duurt hoe dan ook veel te lang.
je hebt hulp nodig, en de eerste stap is naar je huisarts.
het leven kan echt anders zijn dan hoe je het nu voelt.
sterkte!
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
dan vind je het zeker ook wel moeilijk om je vraag hier zo te stellen .
nou,misschien niet voor de vraag maar de antwoorden doen je angst aan.
ik denk dat het niet echt angst is maar een te lage dunk hebben van jezelf .
geen zelfvertrouwen of faalangst.
je moet je angst onder ogen komen en juist dat doen waar je angstig voor bent.
dat lijkt een hele opgave maar 1 maal een stap gezet zal je zien dat het wel meevalt achteraf.
je moet leren jezelf niet zo laag neer te zetten want je bent net als iedereen even goed of even slecht in sommige dingen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt ,succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat jou zou helpen? Een assertiviteitstraining.
Dit is een cursus waarin je geleerd wordt voor jezelf op te komen. Heel veel kinderen die op school gepest worden, kunnen zich hiervoor aanmelden. Op de meeste basisscholen wordt dit aangeboden en die kinderen knappen er echt van op. Ik weet helaas niet hoe oud je bent, maar als je niet meer op school zit, of het wordt er niet aangeboden, vraag eens aan je huisarts waar je zo`n cursus kan volgen en doe het! Je oefent samen met "lotgenoten" hoe je je kunt weren en meer zelfvertrouwen/ zelfbewustzijn te krijgen. je zult zijn dat je echt niet de enigste bent!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Marley,

Ik weet niet waar het uit onstaan is waarom je in constante angst leeft. Het kan zijn omdat je je onzeker kan voelen. E/o omdat je vaak met personen te maken hebt gehad die jou het gevoel hebbben gegeven dat je niets waard bent of je niet serieus nemen.

Je kan bij mindere situaties denken van whatever en je staat er boven óf je kan juist bij elke situatie denken zie je wel ik ben het niet waard. Door je denkwijze en hoe je ermee mee omgaat kan je in angst blijven leven.

Besef dat je wel degelijk mee telt en dat het niet verkeerd is om voor jezelf op te komen. Hoe meer je probeert voor jezelf op te komen en hoe meer je erin slaagt zal jouw gevoel van angst plaats maken voor opluchting. Dat zal je meer voldoening geven. Vergeet niet ook jij mag er zijn!!! Go for it!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is een overlevingsmechanisme. Angst heb je nodig om in deze, soms overweldigende, wereld te overleven. Angst is aangeboren met een reden. Echter, als angst jou overneemt, dan raak je daar door overprikkeld. Er is hier op GV al meer over geschreven. Angst kan groter worden als je er aan toe geeft. Je kunt er mee leren om gaan, zodat het leven wat soepeler voor je verloopt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't leven; je moet niet denken, gewoon doen..
De situatie afwachten en op basis van ervaringen en/of je gevoel moet je een keuze maken!

Makkelijker kan het eigenlijk niet!!

Achteraff kun je pas zeggen of de gemaakte keuze een goede/foute keuze is geweest.

Je moet niet te veel naar de toekomst kijken, het verleden maar naar het heden!

Af en toe ook kleiiiin beetje verder, ietsiepietsie maar!
p.s. ik herken de situatie. Leef sinds 1 maand een ander leven, althans, probeer. Ik voel me nu fijner enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chappo dat je de vraag durft te stellen en ermee aan het werk wilt!

Een link is bijgevoegd van een "lotgenoot".
Angststoornissen komen misschien vaker voor dan je denkt en zijn te behandelen, gedeeltelijk en soms zelfs helemaal.

Nu zeg ik niet dat je dit hebt natuurlijk, het is wel zaak om eens vrijblijvend een afspraak te maken met iemand die hier meer van weet.
Je kan b.v. een gesprek aanvragen bij een maatschappelijk werker, b.v. via RIAGG.
Dit is vrijblijvend en kosteloos.

Voor alles angst voelen moet geestelijk een hel zijn en lichamelijk zal je je ook niet altijd even best voelen, dus zet die stap op weg naar vrijheid van je geest :))

Succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi! Je hebt sociale angst, of sociale fobie. Wel handig om de naam te weten, was voor mij iig een eye-opener!
Bij de VVM (vereniging verlegen mensen) kun je een cursus volgen.
Je leeft in angst omdat je controle wilt over je leven, eigenlijk dus een soort angst voor de angst; je bent bang om je angstig te voelen daarom denk je overal bij na zodat je dat hopelijk kunt voorkomen.
Heeft te maken met zelfvertrouwen, zelfacceptatie, liefde voor jezelf.
Het gaat over door aan jezelf te blijven werken dmv therapie, assertiviteitstrainingen.
Wat vaak wordt toegepast is de cognitieve gedragstherapie maar er zijn heel veel soorten therapie kijk wat bij JOU past.
Een goede tip is: EFT (emotional freedom techniques).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding