Kan een allergische reactie geconditioneerd zijn? En dan bedoel ik niet (alleen) een conditionering van het immunsysteem. Zie uitleg.?
Bijvoorbeeld: Je bent allergisch voor honden. Je krijgt bezoek van mensen waarvan je weet dat ze een hond hebben. Ga er van uit dat deze mensen gedoucht geen hondenharen o.i.d. aan zich hebben kleven. Je verwacht dat ze de hond meenemen. Je associeert deze mensen met hun hond en dus met jouw allergie.
Kun je al bij het zien van deze mensen allergische (lichamelijke) reacties vertonen?
Je kunt een allergie beschouwen als een conditionering van het imuunsysteem. Maar in mijn voorbeeld gaat het om een andere conditionering.
Kan een allergische reactie een soort pavlov-reactie zijn, maar dan niet bij de hond, maar bij jou.
Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb een bevestiging van mijn vermoeden gevonden:
http://books.google.nl/books?id=QnxF33Aa7rwC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=pavlov+allergie%C3%ABn&source=bl&ots=bhmy1-3Jvz&sig=hj-fROHzyoPdAfnmfXcpSw6-2w4&hl=nl&ei=XDRETIixC46lOLr5vZUN&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CCEQ6AEwAg#v=onepage&q=allergie&f=false
Dat een allergie gegeneraliseerd kan worden, waarmee overigens een allergie op zich nog niet 'denkbeeldig' wordt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.