Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waneer mag je naar de eerste hulp?

mag je alleen naar de eerste hulp gaan als je heel ergs hebt en kan de huisarts het achterhalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Feitelijk heet een EHBO een SEH: afdeling Spoedeisende Hulp. Dat geeft al aan wat de afdeling doet: spoedeisende hulp verlenen.
Voor alle andere dingen ga je in principe naar je huisarts of buiten de werktijden van je huisarts naar de vervanger of de huisartsenpost. In de praktijk lopen veel mensen met niet-spoedeisende klachten de SEH binnen, en op sommige plekken wordt dat ook actief tegengegaan (zodat je per se eerst naar een huisarts moet, die dan ook in of vlakbij de SEH zit).
Als je naar een SEH gaat, worden gegevens doorgestuurd naar je huisarts omdat die alle medische gegevens moet hebben of soms de nacontrole moet doen of bijvoorbeeld hechtingen verwijderen.
Als je ergens mee zit dat je wel wilt laten bekijken/behandelen maar niet wilt dat je huisarts ervan weet? Die mogelijkheden zijn er wel voor bijvoorbeeld geslachtsziekten (zoek bij Google met de trefwoorden soa anoniem en je stad/regio/provincie).
Voor andere dingen kun je misschien ook een patiëntenvereniging bellen voor informatie.
Maar als je iets hebt waarvan je wilt dat er een arts naar kijkt: probeer toch naar je huisarts te gaan en zeg gerust tegen hem/haar dat je dat moeilijk vindt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij een plus.

Andere antwoorden (9)

Ik vind dat je alleen naar de EHBO van een ziekenhuis kan gaan als je heel acuut iets ergs hebt en je dokter en de huisartsenpost niet bereikbaar zijn.

Kan je huisarts het achterhalen?
Ik denk het wel.
Ik had 14 dagen geleden een ongeluk, kwam op de EHBO met een ambulance en moest een nacht in het ziekenhuis blijven.

Gisteren ben ik naar mijn huisarts gegaan en die had alle gegevens over mijn ongeluk en de resultaten van de onderzoeken en alles al op zijn computer staan.
Dat verraste mij wel.
Ze zullen dus wel altijd de naam van je huisarts vragen en de gegevens daar naar toe sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie ga je naar je huisarts. Die stuurt je door als er gegipst moet worden of een scan moet worden gemaakt of iets dat ze alleen in het ziekenhuis kunnen doen. Is het levensbedreigend of ernstig genoeg,
dan kan je naar de eerste hulp. Ze willen juist de eerste hulp beschikbaar houden in het geval er een ernstig geval geholpen moet worden. Het is eigenlijk van de zotte dat er mensen zijn,die dokters daar bezet houden met klachten die ook door de huisarts verholpen kunnen worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
De huisarts wordt bij ziekenhuisonderzoek direct op de hoogte gebracht vanwege de nabehandeling, medicatie e.d. Hij moet je ziektegeschiedenis ook bijhouden zodat hij de evtl. medicatie in de toekomst hierop kan afstemmen, of een diagnose kan stellen met je gegevens die al bekend zijn. Leve de computer in dit geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag pas naar de eerste hulp gaan als je de huisarts niet meer kunt bereiken bv in de avondurenen er spoed bij is en dat je niet meer kunt wachten tot de de volgende dag .
Maar als je dan toch op een eerste hulp bent geweest dan worden de gegevens automatisch naar je eigen huisarts gestuurd .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bereikbaarheid van de huisarts is NIET bepalend hiervoor.
Weigering van de huisarts om je te bekijken wel...indien je dan terecht naar de EHBO gegaan bent heeft de weigerende arts (als ie zegt: kan vandaag niet) sowieso iets uit te leggen bij de ehbo....per slot heeft is veel vaker met de lokale ehbo's te maken en die nemen dat soort fouten niet in dank af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de huisarts je weigert te zien dan is er iets goed mis in de verstandshouding tussen de huisarts en de patient .
Met als gevolg overbelasting en extra kosten voor de ehbo
Ik ben het met de bovenstaande antwoorden niet eens.
Als je acute hartklachten, slagaderlijke bloedingen, derdegraads brandwonden, een gebroken ledemaat hebt, mag je zo naar de eerste hulp. En mijn lijstje is nog niet compleet.
(Lees meer...)
escape
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat toch ook in de bovenstaande reacties?
escape
14 jaar geleden
In twee van de drie lees ik dat niet, maar dat kan aan mij liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je belt in al die situaties eerst je dokter.
escape
14 jaar geleden
Ik heb situaties meegemaakt waarin dat onverantwoord tijdsverlies zou hebben opgeleverd, en ik ben nog steeds blij dat ik dat niet heb gedaan toen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
escape heeft 100% gelijk. In bepaalde gevallen is het onverantwoord eerst naar de huisarts of post) te gaan..Dan kan je direct naar de EHBO.
Aanvullingen op zijn lijstje: vergiftigingen, allergische reacties op insecten ed. En er zijn uiteraard nog meer redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
escape@;In mijn antwoord heb ik toch duidelijk aangegeven:" is het levensbedreigend of ernstig genoeg, dan kan je naar de eerste hulp".
De EHBO is er voor hulp die niet kan wachten tot er een huisarts beschikbaar is. Dus als jij je 's avonds zwaar brandt kan je er heen. Echter, als je al 3 dagen met een ontstoken vinger loopt die niet nadrukkelijk erger is geworden in de laatste uren kan je er niet heen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst de uitleg (volgens Wikipedia):

""De spoedeisende hulp (SEH) of centrale spoedopvang (CSO) is een relatief makkelijk toegankelijke afdeling van een ziekenhuis waar men op eigen initiatief, na doorverwijzen van een arts of via de ambulance terecht kan voor dringende medische hulp. Deze afdeling fungeert als 'poort' voor het ziekenhuis voor analyse en soms behandeling van spoedeisende aandoeningen, zoals een verwonding of een appendicitis.""

Er moet dus een arts of ambulance doorverwijzen en het gaat om spoedklachten die min of meer levensbedreigend zijn. Met dingen als griep, hoofdpijn of overtijdbehandelingen ga je, buiten de openingstijden van de huisarts, naar de centrale huisartsenpost (wanneer je je eerst telefonisch hebt aangemeld).

Ik vind het "achterhalen" wel erg negatief klinken, gelukkig is mijn relatie met mijn huisarts zo dat ik alles met hem zou kunnen en willen bespreken, op medisch gebied. Misschien als je zo weinig vertrouwen hebt in je huisarts dat je eens op zoek moet gaan naar een ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jij vindt dat je er naar toe moet.
Er zijn wel regels voor, zoals hierboven beschreven door anderen, mijn regel is: bij ernstige twijfel: doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alle trauma"s van buiten af mag je naar de spoedeisende hulp. Er is geen dokter die je weg stuurt.
Zelf zou ik, indien dit mogelijk is eerst naar een huisarts of huisartsenpost gaan.
In nood gevallen altijd 112 bellen. Dan hoef je niet te wachten in de wachtkamer van het ziekenhuis en brengen de ambulante broeders/zusters je recht door naar de behandelkamer. Dat is erg belangrijk met hersen/hartinfarcten. Dan telt iedere minuut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij plotselinge ernstige pijn, (vermoeden van)breuk, traumaverwonding, hartritmestoornissen of dingen die lijken op TIA's of ander ernstig falen of het vermoeden daarvan, op welke wijze dan ook het vermoeden van een levensbedreigend en acuut gezondheidsprobleem, bel je of 112 of gaat naar de eerste hulp.
Bij bewusteloosheid, ademstop en/of vermoeden van hartfalen DIRECT eerste hulp toepassen, AED aan laten rukken en direct aan de slag met reanimatie.
Te lang twijfelen en nadenken is NIET handig.
Beter achteraf een discussie over de noodzaak en een rekening dan onherstelbare schade.
Maar dat is mijn mening.
Ik heb vaak het initiatief moeten nemen om 112 in te schakelen maar dat bleek achteraf vrijwel altijd terecht.
Het is echter niet altijd gemakkelijk te beoordelen
of het een ernstige zaak is.
Daar zijn echter de goed opgeleide mensen op de ambulance en de eerster hulp bedreven in.
Niemand wordt kwaad als je met een serieus vermoeden hulp inschakelt die achteraf misschien niet zo nodig was.
Het omgekeerde, geen hulp inschakelen wanneer dat wel nodig was, komt vaak voor.
Dat kost levens en dat is duurder dan een extra ambulancerit of een bezoek aan de eerste hulp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image