Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het logisch dat je je beter voelt na ontlasting?

Persoon A: ik heb gister veel alcohol gedronken en hier een flinke kater van. Na wat uur op de bank moest ik naar de wc voor te poepen. Hierna voelde ik me plots beter! Ik vind het ook wel logisch want het zijn natuurlijk afvalstoffen (uitwerpselen)die je lichaam verlaten, toch?

Persoon B: Wat een onzin, die afvalstoffen zitten gewoon in je darmen en klaar. Ik geloof niet dat dat het verschil maakt.

Ben benieuwd wat klopt en of dit mogelijk is.

2 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Ik drink nooit alcohol, ik voel mij ook beter na ontlasting.
Ik snap je vraag niet helemaal
tinus1969
2 jaar geleden
Eens met Ritsuka.
Dit heeft niets te maken met afvalstoffen; alcohol zit sowieso de volgende niet in je darmen maar in je bloed.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Heel normaal. Lichaam, geest en ziel zijn met elkaar verbonden. Na een massage kan je je ook beter voelen. Andersom ook. Dat je wat gebogen loopt omdat je down voelt. Dat je je dan anders voelt als je bijvoorbeeld bij Cesartherapie aan je houding werkt. Ook niet voor niets dat het ont-lasting heet.
Amadea
2 jaar geleden
Bij mij persoonlijk werkt het wel degelijk zo dat het "dwarszitten" van verwerkte etensresten (ik ben geen alcoholiste) maakt dat ik mij beter voel nadat die afgevoerd zijn. De allereerste keer dat ik dat merkte was tijdens een bootreis. Ik dacht zeeziek te zijn, maar dat misselijke gevoel en de hoofdpijn was na een toiletbezoek wonderbaarlijk ineens verdwenen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je ontlasting stimuleert de nervus vagus, die van de hersenstam naar de dikke darm loopt. Deze is betrokken bij belangrijke lichaamsfuncties, waaronder de spijsvertering en het reguleren van de hartslag en bloeddruk. Stimulatie van de zenuw kan de hartslag en bloeddruk voldoende verlagen om je een licht gevoel in het hoofd te geven en superontspannen te laten voelen.

De nervus pudendus stuurt de anale sluitspier aan. Deze zenuw is ook de belangrijkste zenuw van het perineum en de geslachtsorganen. Ontlasting kan prettige gevoelens bij de urethra en clitoris bij vrouwen en bij de penis bij mannen geven.

Het gevoel of de drang om te poepen kan zowel fysiek als mentaal ongemakkelijk aanvoelen. Omdat poepen dit ongemak verlicht, kan het de persoon een goed gevoel geven.

Persoon B heeft gelijk.
Sorry, persoon A. Ontlasting kan dus een prettig gevoel geven.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Heeft dan niet A gelijk?
Alex1995
2 jaar geleden
Ik vind hem ook op persoon A lijken, of dacht jij B? Bedankt voor de goed onderbouwde reactie!!
SimonV
2 jaar geleden
A heeft inderdaad gelijk.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding