Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je ervoor zorgen dat je rechtop blijf zitten op de bureaustoel bij kantoorwerk?

Ik heb een fulltime kantoorbaan. Vaak leun ik (zonder dat ik het doorheb) voorover waardoor ik een gebogen houding heb. Die houding zorgt ervoor dat ik na een tijdje misselijk wordt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mezelf verplicht om rechtop te zitten en het dus vrijwel niet mogelijk is om voorovergebogen te zitten? Zijn daar tips of hulpmiddelen voor?

2 jaar geleden
1.2K
criseyde
2 jaar geleden
Staan je bureau en stoel op de juiste hoogte?
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
@criseyde Als het goed is wel!
Inekez1
2 jaar geleden
Zorg ook dat je rugleuning op de goede hoogte staat, in de goede hoek en niet te ver naar achteren. Bij een goede bureaustoel kun je dat allemaal instellen. Ga goed achterop je stoel zitten met je rug tegen de leuning. Eventueel kun je een extra lendesteun (soort kussentje) aan je rugleuning bevestigen. Overigens is het niet erg om af en toe een beetje gebogen over je bureau te zitten. Bij schrijven is dat zelfs goed en als je veel van papier leest kan het ook bijna niet anders. Voldoende beweging (beetje lopen, rekken en strekken) tussendoor zorgt ervoor dat je spieren weer kunnen ontspannen. Vraag je leidinggevende of - indien aanwezig in jouw bedrijf - de arbo-deskundige om advies. Ook je werkgever is er niet bij gebaat als jij lichamelijke klachten krijgt van je werk.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Neem plaats op z'n skippy-bal waardoor je geforceerd wordt rechtop te zitten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zet om de zoveel tijd een alarmpje, op welk moment je je even bewust wordt van hoe je zit. Goed, of voorover gebogen? Een andere houding moet er in slijten, een gewoonte worden, zoals "fout zitten" nu een gewoonte is. En als je collega's hebt: vraag ze om met je mee op te letten - ik ben zelf zo eigenwijs dat ik geregeld collega's aanspreek als ik zie dat ze een verkeerde zithouding hebben, waardoor ze rug- en bijv. RSI-problemen kunnen krijgen...
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding