Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is hout zagen in bouwmarkt schadelijk?

Op mijn werk moet ik bijna dagelijks meerdere MDF platen spaanplaten geïmpregneerd tuinhout multiplex betonplex op maat zagen. Eigenlijk elk hout wat er ligt moet verplicht gezaagd worden voor klanten. In de zagerij zit wel een goede afzuiging maar we hebben geen beschermingsmiddelen behalve oorkappen. Nu is mijn vraag of dit op den duur schadelijk kan zijn voor de gezondheid als je dit jaren lang doet. Ik heb ook al bij andere vergelijkbare bouwmarkten gekeken en daar wordt ook al het hout gezaagd zonder beschermingsmiddelen behalve oorkappen.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.4K
jc54
2 jaar geleden
In de houtzagerij hier bij mij om de hoek dragen de medewerkers altijd een stofmasker.
En dat lijkt mij ook niet overbodig als ik zie wat voor stof er ronddwarrelt, ondanks de afzuiging op elke machine.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja.
Stof van hardhout is sinds 1998 in Nederland en Europa geclassificeerd als een kankerverwekkende stof. Voorbeelden van hardhout zijn: beuken, eiken, kersen, noten, mahonie, meranti en teak. Stof van hout kan irriterend zijn, allergie opwekken en kanker veroorzaken.
Veel houtsoorten bevatten stoffen die irriterend zijn voor huid, ogen en slijmvliezen. Sommige houtsoorten zorgen voor huiduitslag en/of eczeem, zoals grenen, meranti, merbau en iroko. Bij een aantal houtsoorten, zoals padoek en wengé, kunnen splinters voor (flinke) ontstekingen zorgen. In een enkel geval zorgt inademing van houtstof zelfs voor braakneigingen of maagkramp (zoals bij de houtsoort afromosia).
Allergie als gevolg van blootstelling aan bepaalde houtsoorten komt vrij regelmatig voor. Bekende houtsoorten die allergie kunnen veroorzaken, zijn onder andere: grenen, western red ceder, iroko, robinia, eiken en teak.
Houtstof is opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vooral hardhout kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling. Voor zachthout is de kankerverwekkendheid minder duidelijk aangetoond.
Houtstof kan soms chemisch bewerkt zijn (bijvoorbeeld impregnatie, nanomaterialen). Dit kan extra risico’s met zich meebrengen bij mechanische bewerkingen. Behalve van gezondheidseffecten is er bij houtstof sprake van explosiegevaar.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Stof is schadelijk, van plaatmateriaal mogelijk extra schadelijk door de lijmen en van geïmpregneerd hout ook door chemische middelen Zorg voor goede afzuiging en als dat niet voldoende is ook voor adembescherming (FFP3 masker). Kijk ook eens op www.volandis.nl (A-blad houtstof)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding