Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kleding is geschikt om op 60 graden te wassen?

Ik moet binnenkort een operatie ondergaan aan mijn knie voor een knieprothese, maar nu blijkt uit een vooronderzoek dat ik een huidbacterie bij mij draag waarvoor een speciale behandeling 5 dagen voor de operatie moet plaatsvinden, en daarvoor medicatie heb gekregen.

Maar nu het volgende, er wordt verteld dat ik al mijn kleding op 60 graden moet wassen, en die gedurende 5 dagen voorafgaande aan de operatie steeds moet wisselen.

Ik wil makkelijke kleding dragen, maar welke kleding is nu geschikt om op 60 graden te wassen? Ik kan daar niet wijs uit worden, overal wordt 40 graden geadviseerd.

Wie kan mij daar wat over uitleggen? Of wellicht heeft iemand daar al eerder mee te maken gehad?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Wat in elk geval meestal heet gewassen kan worden zijn lange katoenen onderbroeken. Misschien is het een idee om een lange onderbroek onder je joggingbroek te dragen. Ik vermoed dat het hoofdzakelijk ermee te maken heeft dat de huidbacterie van het beenomhulsel verwijderd kan worden en daarom alleen bij heet wassen gedood wordt. Als ik jou was, zou ik dit voor de zekerheid even vragen aan jouw behandelaar of dit mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
100 procent katoen kan je in principe op 60 graden wassen. Wat ik afraad zijn mixjes met katoen. Bijv. 50 procent katoen, 40 procent polyester en 10 procent viscose. Stoffen als elastaan en polyester wil je absoluut niet op 60 graden wassen. Dit vanwege de fitting, maar ook omdat je dan een soort 'krokant' elastiek krijgt waar je niks meer mee kan. 100 procent katoen zal ietwat slinken en de eerste paar uren waarschijnlijk wat strakker aanvoelen. Maar eerlijk? Ik heb mijn 100 procent katoenen spijkerbroeken op 60 graden gewassen (wasvoorschrift adviseerde 40 graden) en ze waren na een dag alweer zoals vanouds. Je beschadigt de stof wel meer dan wanneer je op 40 graden wast, dus gebruik hier niet je mooiste katoenen kleding voor.
Joggingsbroeken zijn vaak geen 100 procent katoen en bestaan vaak uit een mix van verschillende stoffen. Pas daar dus wel mee op!
Toegevoegd op 30 juli 2021 10:14: tekst
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing