Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er alternatieven voor endoscopisch onderzoek buiten de camera pil?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb dit onderzoek ook gehad en dat is me enorm meegevallen, je merkt er totaal niets van eigenlijk. Alleen het scheten laten na afloop is misschien genant, maar dat moet je echt overheen stappen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, die zijn er dus niet. Onderzoek van dat gedeelte van de darmen is niet mogelijk met de normale interne onderzoeken, die minder ver reiken. Bovendien denk ik zelfs, dat de 'endoscopische pil' minder belastend is dan het gangbare onderzoek.
Hoe dan ook: sterkte, want onderzoek op die plaatsen duidt op "zoeken naar een oorzaak". Nooit leuk.
(Lees meer...)
Ivana
4 jaar geleden
Ja, maar dat hangt ervan af wat men wil onderzoeken. De Coloscopie werkt met een lange goed beweegbare en bestuurbare slang met aan het eind een camera. Deze kan gaan tot aan het eind van de dikke darm. Voordeel hiervan is, dat men ook biopten kan nemen van verdachte poliepen. Hetzelfde kan zo gebeuren via de slokdarm voor maagonderzoek (Gastroscopie). Tussen maaguitgang en dikke darm ligt echter nog een groot stuk spijsverteringskanaal en als men dat deel wil onderoeken is men aangewezen op de endoscopische pil (Video Capsule Endoscopie).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding