Waarom slaat mijn hart op hol?
Laatst was ik rustig aan het werk, totdat ineens mijn hart even onregelmatig ging kloppen met een onaangenaam gevoel en vervolgens een paar minuten flink tekeer ging. Hierdoor werd ik aardig angstig. Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest, maar volgens de huisarts heb ik niks en is het angst. Ik ben zelf 23 jaar. Wat is dit? Ik heb het nog nooit zo erg gehad
Als jij je duidelijk zorgen maakt (er zijn n.l. heel veel redenen, dat een hartslag onregelmatig kan worden) moet je de huisarts vragen in ieder geval een ECG te laten maken. Er zijn ook mogelijkheden, dat je een kastje krijgt met elektroden en een recordertje die 24 uur lang jouw harstslag opnemen. Een cardioloog kan dan zien wat er aan de hand is.
In dit geval kun je de huisarts dringend vragen er werk van te maken. Zeg maar dat je denkt aan tachycardie (een snel hartritme) of, nog erger, mogelijk fibrilleren (ongecoördineerd samentrekken). Laat je niet afschepen.
Wil je meer weten (en vragen stellen), kijk dan op de website van de Hartstichting: www.hartstichting.nl
Mocht je in de regio Eindhoven wonen: het Hart- en Vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis past sinds kort een nieuwe techniek toe (kijkoperatie) in de behandeling van hartritmestoornissen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.