Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan gezonde huid die aangestipt is met stikstof nog herstellen?

Hallo. Ik heb een goedaardige cyste die er door de huisarts is uitgesneden. Mijn wond is gehecht en ik weet dat ik een litteken kan overhouden. Alleen heeft een tijd geleden de huisarts geen tijd voor mij gehad en moest ik naar een collega van hem. Zij zei meteen dat er stikstof op moest (en noemde het geen cyste maar iets anders), eventueel na 2 weken weer laten aanstippen. Dit bleek dus helemaal niet zo te zijn en nu is de huid om de cyste heen ook beschadigd door de stikstof. Ik heb een vlek om het litteken van de gehechte wond heen. Heeft iemand ervaring met gezonde huid die mee is aangestipt? Hoelang duurde het herstel? Ik heb de goedaardige cyste weg laten halen omdat ik het lelijk vond en nu loop ik met een lelijke vlek.. balen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
tinus1969
4 jaar geleden
Sowieso isdit een vraag voor je huisarts maar heb je een foto?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zonder foto is daar door ons weinig van te zeggen.
Maar zonder de opleiding van arts zou niemand zeker kunnen zeggen hoe het verder zal gaan. Je arts weet zeker meer.

Brandwonden ( ja bevriezen zorgt voor een brandwonde ) genezen adhv verschillende factoren.
Zijn er nog cellen in de kern in leven? Hoe groot is de wonde? Tot welke graad ( 1 - 4 ) was de verbranding?

Het kan idd permanent zijn als ze veel te lang en veel te hard heeft geduwd met de stikstof. Er is zo iets als vriesbranden. ( zoals vroeger de koeien met een heet ijzer een nummer in hun billen kregen ) Dat is ook met stikstof en dat is permanent zichtbaar.
Maar het kan net zo goed dat na een aantal weken de huid zichzelf kan herstellen of dat het pas herstellen na wat snijwerk door een prof.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Als aanvulling: littekens vervagen soms ook. Dat kan wel jaren duren.
nounka
4 jaar geleden
Dat is waar.
Een paar jaar geleden zou een zalf met slakken - excretie daar voor snellere genezing / vervaging zorgen. Toen heb ik mijn slakken gewoon op mijn arm gezet... zag niet veel verschil om eerlijk te zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding