Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het ongezond om 45 kaarsen te branden in een kleuterklas?

In de klas van mijn zoontje staan vaak erg veel kaarsen (waxinelichtjes) te branden, en dat lijkt mij niet best voor de gezondheid
Ik vraag me ook af of dit wel mag

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Bij het branden van kaarsen komen altijd schadelijke stoffen vrij. Kaarsen branden veroorzaakt nu eenmaal fijnstof en als je daar gevoelig voor bent, kan fijnstof luchtwegproblemen veroorzaken.
Het spreekt voor zich dat er in een lokaal vol brandende kaarsen veel meer fijnstof door de lucht dwarrelt dan in een huis waarin slechts een paar kaarsen worden aangestoken.
Uit onderzoek bleek dat de proefpersonen die thuis kaarsen brandden, meer waren blootgesteld aan roet en stikstofdioxiden. Het verschil lag tussen de 10 en 20 procent, vergelijkbaar met de bijdrage van 'meeroken' aan de persoonlijke blootstelling. Een onderzoek in Denemarken liet zien dat de concentratie fijnstof binnenshuis voor ongeveer 60 procent te wijten was aan brandende kaarsen.

Er komen ook giftige stoffen vrij bij het branden van een kaars. Maar de concentraties die vrijkomen zijn veel te laag om gevaarlijk te zijn.
Het is dus ongezond, maar mag (nog) wel.
.
Het brandgevaar is bij kinderen nog belangrijker. Reactie van Sjommejomme:
Mijn zoontje had een heel lelijke brandwond van een lantaarntje, een jaar eerder was de jas van een kleuter in brand gevlogen. Ander kind had een blaar van een lucifer, en in een andere klas had een kind verschroeid haar door een drijvend kaarsje.
Ik zou denken dat waxinelichtjes aansteken eigenlijk niet zou mogen.
Toch staat in het ‘Veiligheidsprotocol decemberfeestdagen’ van de Algemene Vereniging Schoolleiders:
Waxinelichtjes in een potje; onbrandbare ondergrond eronder; op een plaats waar je ze niet omver kan lopen; niet boven kozijnen, bij gordijnen, bij versiering, niet bij de verwarming (art. 9.3-3). Zorg dat je er zicht op houdt (art. k.1). Denk aan kleding (van de kinderen!!).
Alsof je hiermee elke kans op brand en brandwonden kunt voorkomen…
SimonV
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing