Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom werkt mijn geheugen niet goed?

Als ik een gesprek met iemand heb, en je vraagt aan mij om het na te vertellen , lukt dat niet. Ik vind het ook lastig om dingen na te vertellen als ik bijvoorbeeld op vakantie ben geweest, om dan te vertellen wat we hebben gedaan en wiewatwaar, gaat dat erg moeizaam. Ik ben de helft al vergeten (niet opgeslagen) en vervolgens kan ik het moeilijk uitleggen. Terwijl ik wel lekker kan kletsen. (Ik drink en rook niet dus dat zijn geen oorzaken). Ik ben pas 21 jaar en mijn geheugen werkt echt niet mee. Ik weet niks meer van vroeger. Mijn beste vriend zegt dan wel eens en weet je nog toen en toen, en dan denk ik: ..........
Ik begrijp het niet hoe hij het wel allemaal weet en ik niet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
MasterSword
4 jaar geleden
Probeer is een met oude foto's of video's terug te denken,
kan zijn dat woorden niks triggeren bij jou.
( Ik heb het ook, niks onthouden wat mij niet boeit. ) Ik weet niet eens meer wat ik gisteren gedaan heb.
En zodra ik geslapen heb weet ik niet eens meer dat ik dit bericht gemaakt heb.
( zodra ik het zie, weet ik het weer. ) En wees maar blij dat je dingen vergeet,
kun je ook niet over dingen druk maken.
Leef met de dag en blijf niet in het verleden.
( elk nadeel heeft een ook voordeel ) Mensen die alles onthouden hebben ook een moeilijk leven.
https://www.ad.nl/bizar/rebecca-onthoudt-alles-sinds-ze-twaalf-dagen-oud-was~a415d090/?referrer=https://www.google.com/ Dus je hebt het niet zo moeilijk,
je weet vast niet meer dat je deze vraag er op hebt staan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De een onthoudt alles en de ander niets... is gewoon zo en kan vele oorzaken hebben.
Wist je echter dat je ook je geheugen kunt trainen? Kijk maar eens hier bijv.
https://www.want.nl/geheugen-trainen-tips/
Pieterke
4 jaar geleden
Geheugentraining zoals amc zegt helpt echt. Ik doe zelf ook vrijwel elke dag geheugentraining en merk echt het verschil.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden waarom een geheugen niet goed werkt. Een simpele reden kan zijn dat dingen je niet interesseren en daardoor (onderbewust) niet opgeslagen worden in het korte termijn geheugen (zonder het korte termijn geheugen is het heel moeilijk om dingen in het lange termijn geheugen te krijgen).

Er zijn ook een heel aantal ziektebeelden waarbij het geheugen ook aangetast wordt. Een kleine greep (let wel op, dit zijn extreme dingen. De kans is echt heel klein dat dit de oorzaak is):
- hersenbeschadiging
- vroegtijdige Alzheimer
- aangeboren afwijkingen van het korte termijn geheugen
- etc

Houd er ook rekening mee dat elk mens verschillend is, ook in hoe goed dingen onthouden kunnen worden. Het kan best zijn dat uw vriend een heel goed geheugen heeft en u niet. Dan wordt het contrast tussen de 2 ook sterk vergroot.

Mocht je nu echt twijfelen, neem contact op met de huisarts. Die kan je eventueel naar een neuroloog doorverwijzen.
(Lees meer...)
Thecis
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Mooi genuanceerd antwoord.
Vergeetachtigheid of geheugenverlies heeft velen veroorzakers. Het kan komen door slaaptekort, stress, sommige medicatie, gebrek aan focus, een trage schildklier, depressie of vitamine tekort.

Ik zal wat meer ingaan op de twee meest voorkomende boosdoeners namelijk stress en slaaptekort.

Waar veel jongeren tegenwoordig last van hebben is overmatige stress. 73% van de millennials ervaart regelmatig stress door studie en werk. Bij studenten ervaart 3 op de 4 ook nog het gevoel emotioneel uitgeput te zijn.

Een essentiële voorwaarde voor het vermogen om je iets te herinneren is het vermogen tot concentratie wat nodig is om dingen te onthouden. Dit wordt ondermijnd door de stress en gejaagdheid.

Daarnaast heeft stress ook nog een negatieve invloed op je geheugen. Langdurige blootstelling aan stress kan er zelfs voor zorgen dat de synapsen die ons helpen informatie te verwerken, op te slaan en terug te halen kunnen krimpen en verdwijnen. Aldus wetenschappelijk onderzoek van de de universiteit in Yale en Iowa.

Een andere grote boosdoener van vergeetachtigheid is slaaptekort

25% van de jongeren slaapt te weinig. Terwijl dit essentieel is om goed te functioneren. Tijdens je slaap worden giftige eiwitten verwijderd, als je niet slaapt blijven deze in je hersencellen aanwezig. Dit verstoort je denkvermogen. Te weinig slaap kan je denkvermogen net zo beïnvloeden als dronkenschap. Het valt alleen een stuk minder op, omdat het maatschappelijk meer geaccepteerd is om slaaptekort te hebben.

Ga s.v.p. zelf na welke van de eerder genoemde veroorzakers mogelijk een rol kunnen spelen in de vergeetachtigheid.

Ik weet niet of het op jou van toepassing is, maar je kan ook proberen meer in het “nu”, in het “moment” te leven, bewuster in situaties te verblijven. Minder je telefoon te gebruiken en meer de omgeving en ervaring in je op te nemen.

Gelukkig kan je de effecten van stress op je brein ook weer terugdraaien, op een volledig natuurlijke manier zoals met yoga, meditatie, wandelingen in het bos, etc. Zie bijv de bron van Time magazine.

Ik hoop dat deze informatie je helpt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding