Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurd er als er kleine stukjes eten in je longen komen?

Ik vraag me af wat er gebeurd als je kleine stukjes voedsel in je luchtwegen krijgt waardoor je niet stikt. En niet merkt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Door het inademen van een stukje voedsel kunnen z.g. bronchiëctasieën ontstaan . Denk maar aan een pinda of een stukje rijst dat in het ‘verkeerde keelgat’ schiet. De kans dat dit tot bronchiëctasieën leidt is klein, maar als het gebeurt treden er problemen op in slechts een gedeelte van de long. Dat komt doordat het ingeademde stukje voedsel de luchtweg plaatselijk blokkeert, waardoor er geen lucht naar binnen kan en geen slijm naar buiten. Als u eenmaal bronchiëctasieën heeft, kan het aangetaste deel van de longen wel steeds iets groter worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oké oké, maar dan vraag ik mezelf af of je t niet zou merken als je bijvoorbeeld een pinda inademt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag was "kleine stukjes". Een hele pinda is geen klein stukje. Als je die in je luchtpijp krijgt denk je even dat je stikt. Dat geeft dus directe problemen. De bron gaat ook over kleine stukjes, die diep in de long komen. Zie ook het ervarings-antwoord van Ivana.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image