Kan ik bij een chirurg/physician assistant een CT scan eisen wanneer ik denk dat dit nodig is?
Vorige week dinsdag ben ik geopereerd aan een blindedarmontsteking. Precies een week (afgelopen dinsdag) later kreeg ik koorts, zonder reden, geen griep, geen verkoudheid niets.
In de brief van het ziekenhuis stond dat ik in dat geval contact moest opnemen en dat dus gedaan. Ik kreeg ook weer erge pijn op de plek waar de blindedarm heeft gezeten.
Dus er is weer bloed afgenomen, waarden waren niet shocking zei de physician assistant. En een echo laten maken, geen bijzonderheden.
Echter met de blindedarmontsteking zelf, kon de radioloog de blindedarm niet vinden en dus is er een CT scan gemaakt. Daarop was hij wel duidelijk zichtbaar.
Ik had dat dinsdag ook tegen de physician assistant gezegd. Maar die vond het niet nodig. Nu ga ik zodadelijk weer naar het ziekenhuis. Koorts loopt steeds hoger op, paracetamol werkt steeds korter en pijn is nu continu aanwezig.
Nu ben ik bang dat ik zodadelijk weer naar huis gestuurd wordt. Ik wil die CT scan hebben, want ik denk dat ze iets gemist hebben.
Een CT-scan is bedoeld als hulpmiddel om een diagnose te stellen of te bevestigen. Het is GEEN behandelplan, hooguit een extra hulpmiddel om een behandelplan samen te stellen. Een behandelplan mag jij weigeren, maar dan dien je een verklaring te ondertekenen en ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Je weet het : De aanhouder wint!
Je moet inderdaad altijd op je eigen gevoel vertrouwen.
Trouwens, fijn dat je iets laat weten. Zelfs op GV zijn er personen die denken: hoe zou het met haar gaan?
Nogmaals, nu snel de oude worden!
Hopelijk heeft zij ervan geleerd dat zij nog niet in staat is in alle gevallen een juiste diagnose te stellen.
De PA moet minstens op de hoogte zijn van de Richtlijnen na blindedarmoperatie
(appendectomie) en bij klachten zoals jij hebt omschreven, altijd overleg plegen met de verantwoordelijke chirurg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.