Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het ernstig als een verzwikte voet na een paar dagen nog wat dikker is en paarse plekken heeft?

Ik ben tijdens het fluiten als spelleider zaterdag op een hockeybal gestaan en heb mijn voet verzwikt. Ik kan er op lopen, de voet helemaal bewegen, dus gebroken is het niet.

De voet is nog een klein beetje dik en op die plek gevoeliger. Maar ik zag gisteren wat paarsige vlekken rond de tenen. Dat kan ik niet goed verklaren.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die wel eens een voet hadden verzwikt en of ze toen ook die paarse vlekken kregen op de tenen. Ik bedoel: Dáár is geen bal tegen gekomen, de bal zat onder mijn wreef.

Ik hoef geen (goedbedoelde!) antwoorden van "ga anders naar de dokter", want ik ben medisch bioloog en ga echt wel als dit zo blijft. Het gaat me er meer om of mensen met ervaring de vlekken herkennen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kneuzingen en blauwe plekken willen nog wel eens 'lopen'. Vooral in de benen en voeten. Dit komt omdat de hele dag de zwaartekracht de bloeduitstorting naar beneden trekt (een arts oid had waarschijnlijk ook geadviseerd je voet hoog te leggen en te koelen... dit kun je alsnog doen (ook 's nachts door een kussen of deken onder je matras te leggen).

De blauwe plek kan zelfs op die nieuwe plek zeer doen, als hij daar tegen een zenuw komt. Gaat vanzelf weer weg. Wellicht wordt je voet eerst nog groen en geel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt trouwens wel logisch. Ik heb gisteren nog wel een stuk proberen te rennen om tevergeefs een metro te halen. Dat heeft het wellicht wat verergerd. Maar de tips hier geven in ieder geval geen reden dat ik kan verwachten dat ik t.z.t. op zoek moet naar een plastic exemplaar ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat plastic exemplaar kun je wel in allerlei kleuren schilderen..... maar dat je met je echte voet ook. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Hoewel iedereen een nuttige bijdrage heeft geleverd gaat deze het beste in op het plotseling verschijnen van de bloeduitstorting.

Andere antwoorden (5)

Het kan goed mogelijk zijn dat er toch ook iets gekneusd is bij je tenen. Misschien doordat ze toch een tik hebben gekregen door de buiging van de voet en het "grijpen'van de tenen. Paarse vlekken is nl. een bloeduitstorting en dat weet je. Wacht daarom af en als het goed is, worden die vlekken gewoon lichter na enkele dagen. Om het te verzachten zou je wat creme tegen kneuzingen kunnen smeren. Dit zorgt ook dat blauwe plekken iets eerder worden aangepakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb ooit mijn bovenvoet dusdanig verzwikt dat hij daarbij op 3 plaatsen gebroken was. ( uitgegleden op natte bladerenhoop met daaronder een kapotte stoeptegel. Mijn tenen werden ook blauw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is een bloeduitstorting. Ik vind het alleen raar dat het op alle tenen zit en ik het pas dinsdag zag (zaterdag verzwikt). Als het gebroken is, heb je toch wel zoveel pijn dat je er niet op kunt lopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat lukt echt niet. Ik kon er na de val ECHT niet op staan en was gelukkig met mijn man. Als die me niet ondersteund had, had ik echt daar ter plekke moeten blijven zitten tot iemand me zou helpen. Let wel, ik ben niet kleinzerig hoor, ik kan een hoop hebben, maar dit is zo`n overheersende pijn! In eerste instantie heb ik eenmaal thuis een washand gevuld met ijsblokjes en daar mijn voet ingedaan. Dit verdooft en na een tijdje naar de huisarts gegaan, hoewel de pijn al weg was. Die voelde aan de voet en zei dat hij waarschijnlijk gekneusd was. Dus, pootje omhoog en rusten ermee. Toen eenmaal de ijsverdoving uitgewerkt was, werd de voet nog dikker en ging weer erg pijn doen. Mijn man heeft een verwijskaart voor het ziekenhuis gehaald, want ik wilde dat er foto`s gemaakt werden. Daar zag je 3 fracturen op het zijbot van mijn bovenvoet zitten. Ik denk dus niet dat jouw voet gebroken is, want dan was de voet niet geslonken en was de pijn niet minder geworden.
Mijn moeder werkte altijd met nat verband, het is een oud middel, maar het werkte wel. Tegenwoordig heb je Arniflor van van VSM dat kun je gebruiken voor kneuzingen en verstuikingen.

Beterschap gewenst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank. Arniflor had ik er ook al opgedaan. Zal er nog eens een lik tegenaan gooien.
volgens mij zijn het blauwe plekken die heb je in alle soorten en maten, ik heb deze soort [kleuren]ook wel eens gehad na een operatie......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het enkele jaren geleden ook gehad bij een partijtje squash, kreeg het voor elkaar mijn voet half op de grond en half tegen de muur neer te zetten: zwaar verzwikt.
(toch even naar dokter gegaan en die bevestigde mijn vermoeden).
Mijn voet heeft alle kleuren van de regenboog gehad.
Ergste pijn was met een week of twee wel weg, maar tot een jaar nadien had ik af en toe nog zo'n pijnscheutje dat ik wist dat mijn enkel en voet een goede opdoffer gehad hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Had het zin om naar de dokter te gaan, of gaf deze alleen aan dat het verzwikt was? Ik moet namelijk even een tijd/risico analyse maken (heb nogal weinig tijd momenteel omdat ik in drie projecten zit bij drie klanten én vanmiddag hockey training moet geven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij gaf me alleen maar aan dat het verzwikt was. Gaf me tevens aan dat ik het even een week niet teveel moest belasten, voet hoog leggen enzo.
Hockey-training geven... lijkt me niet echt top, tenzij je het zittend af kunt.
Afhankelijk van wat voor een auto je hebt en welke voet je problemen geeft kan rijden ook niet echt prettig zijn. Ik heb me toen een weekje laten rijden, want de koppeling intrappen met mijn linkervoet was niet leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het gelukkig rechts. Training geven (jongste jeugd) is niet zo heel zwaar, vanvond heb ik zelf ook training, ik zal een beetje rustig aan doen. Ik hoop dat ze me een beetje sparen. Het is een vrij hard sport (of eigenlijk harde bal en stick die nog wel eens op of onder voeten, knie, buik tanden en zo komt ;o) Toen ik nog 14 was, duurden dit soort blessures hoogstens een dagje. Als ik nu val heb ik daar nog maanden last van. ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je überhaupt je voet nog goed kunt belasten (in ieder geval zo goed dat je denkt mee te kunnen trainen) dan valt jouw blessure nog redelijk mee. Ik kon er toen één week niet echt fijn op lopen, laat staan dat ik een poging zou ondernemen te gaan rennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat inderdaad wel beter met lopen, maar ik was gisteravond wel geschrokken toen het "opeens" paars was.
Bij het verzwikken van je voet ontstaat er ook een kneuzing met als gevolg een bloeduitstorting, die pas na een paar dagen zichtbaar wordt.

Een bloeduitstorting ontstaat doordat het weefsel onder de huid is gaan bloeden. Het onderhuids uitgestroomde bloed is onder de huid zichtbaar, beginnend van blauw/paars in de eerste dagen, dan verkleurend naar zwartachtig en vervolgens vervaagt de plek naar rood, groen, en geel waarna de plek verdwijnt.

Arnica is in dat soort gevallen een goed hulpmiddel. Het stimuleert de doorbloeding van spieren en gewrichten wat de genezing ondersteunt.

http://www.vitamins.nl/arnica.htm

Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding