Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad een kat te nemen als je allergisch bent?

Mijn vriendin wil echt heel graag een kitten. Ik ook, maar ik ben er allergisch voor. Bij sommige katten heb ik nergens last van, bij anderen merk ik het echt dat ik allergisch ben.

Nou is mijn vraag: als ik een kat neem, is dit dan schadelijk voor mijn gezondheid? Of kan het geen kwaad, op mijn wat verstopte neus na?

NB: Ik heb het idee dat je ook kunt wennen aan een kat. Ik kom vaak bij mijn schoonouders over de vloer, en na een paar maanden had ik geen last meer van allergische reacties van de katten daar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (13)

Mijn zoontje is ook allergisch voor katten en nog wel meerdere dingen.
Ik zou het niet aanraden, wennen aan een allergie doe je nooit.
En wat als je later spijt van krijgt. Wat met de kat???
Er zijn al zoveel dieren in het asiel.
Ik zou het niet doen.
Dus op je vraag te antwoorden het kan niet goed zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er zeker niet aan beginnen als je allergisch bent. De hele dag rode ogen en niesen is echt geen pretje. Ook ken ik meerdere mensen die hun kat om die reden weg moesten doen en dat is voor alle partijen heel vervelend: zowel voor de kat als voor jullie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens op een forum gelezen dat mensen die allergisch zijn voor een kat, de kat van jongs af aan wassen. Zij wassen de kat maandelijks zodat huidschilfers en haar geen kans krijgen om allergische reacties te veroorzaken. Natuurlijk is dagelijks stofzuigen ook belangrijk en vaker je handen wassen.

Er wordt beweerd dat de Blauwe Rus een van de weinige katten is die allergie veroorzaakt. Bovendien schijnen ze goed tegen water te kunnen. Of het waar is weet ik niet, maar bezitters van die kat zeggen dat.

Vindt je het geen schatje?

Toegevoegd na 10 minuten:
Het moet natuurlij zijn:
Er wordt beweerd dat de Blauwe Rus een van de weinige katten is die GÉÉN allergie veroorzaakt.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je zou ook eens een kat van vrienden of familie kunnen 'lenen' om het uit te proberen. Bijvoorbeeld tijdens vakantie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen praat met je huisarts over de mogelijkheden, eventueel medicatie om het toch tegen te gaan.

Als je er bij sommige kattensoorten geen last van hebt, zoek uit welke dat zijn en neem er daar een van.

Hou er rekening mee dat de allergie meestal van de haren komt, jonge katten verharen nog niet dus dan lijkt alles goed te zijn, tot ze ongeveer 7 maanden oud zijn en dan zou het gezeur kunnen beginnen.

Ik zou het dan nog het zieligst voor de kat vinden als deze uiteindelijk toch weg moet.

Dus, overleg eerst met je huisarts voor je een beslissing neemt. Als er een oplossing is gevonden, zorg dan wel dat je een kat uit het asiel neemt, dan weet je zeker dat ze gezond zijn en je een goed verzorgd diertje mee naar huis neemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allergieen kun je nooit hebben gehad en ze toch opeens krijgen. Zo kun je ook altijd een allergie hebben gehad en kan het opeens weg zijn. Het kan dus zijn dat je ervan af kunt komen, maar je zou idd eens met je huisarts kunnen overleggen en je wel al goed bedenken dat als de kitten er komt waar het katje eventueel naar toe kan als het niet gaat met je allergie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een beetje allergisch bent voor katten, of zo weinig katten in je omgeving hebt dat het je eigenlijk nooit opvalt dat je er echt allergisch voor bent, kon het nog wel eens gaan tegenvallen hoe veel last je hebt als je er eentje in huis hebt. Af en toe ergens op bezoek is nog wat anders dan 24 uur per dag in een huis met katten.

Verder kan het zo zijn dat je allergie erger wordt door het contact met de kat in plaats van minder.

Als ik het risico al zou willen nemen, zou ik eerst een 'leenkat' nemen om te kijken hoe erg het wordt en dan pas echt een kat nemen. En dan ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de bijbehorende schoonmaakacties. En zorgen dat je nergens in je huis vaste vloerbedekking hebt, zodat het ook schoon te houden is.

Zo'n beest verdient beter dan een baasje dat na 'n half jaar van hem af wil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal, bedankt! Mijn vriendin heeft een tijd bij het asiel gewerkt: misschien kunnen we daar een kat lenen!
Gewoon onverstandig als je logisch nadenkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het, maar mijn vriendin heeft redelijk wat invloed. Vooral als ze zielig gaat kijken haha!
Ga een tijdje als vrijwilliger bij een dierenasiel werken!Als het lukt,neem je daar een poesje mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen.

Als je allergisch bent, is je lichaam bezig om je te beschermen en als dit continu is, zal je lichaam uiteindelijk ook uitgeput door raken.

Waarom zou je je lichaam iets aandoen wat slecht is voor je lichaam.

Ook al is je neus dan continu verstopt. Je lichaam en het immuunsysteem is wel continu bezig en kan niet eens lekker uitrusten.

---

Zelf geloof ik wel dat je allergie niet zomaar ontstaan is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me niet verstandig.
Ja, het is slecht voor je gezondheid.
In voorgaande antwoorden staan genoeg redenen om het niet te doen, dus die ga ik je niet meer geven.
Wel wil ik het volgende met je delen.
De allergenen (stoffen die allergische reacties veroorzaken) zitten bij de kat in het speeksel.
De kat likt de vacht en het speeksel droogt op, hierdoor ontstaan miniscule vlokjes die zo klein zijn dat zelfs een luchtfilter ze niet kan vangen. Voor deze vlokjes ben je allergisch.
Deze allergenen zitten, naar het schijnt, niet in het speeksel van de Siberische kat.
Ik zou je aanraden om je hierop te laten testen, wie weet kan je hier tegen. Schaf geen kat aan als je niet getest bent op de soort, dit levert je veel verdriet op als je toch allergisch blijkt te zijn waardoor de kat weg zou moeten.
Koop geen Siberische kat zonder stamboom, de kans is heel groot dat zo'n kat niet Siberisch is, waardoor hij de allergenen wél bij zich zou dragen.
Een Siberische is te koop vanaf zo'n 600 euro.

Mocht je allergisch blijken voor dit ras, dan is er nog een tweede optie.
De speciaal gefokte hypoallergene katten van Lifestyle Pets.
Dit is een bedrijf in Amerika dat zich bezighoudt met het fokken van hypoallergene huisdieren.
Deze katten zijn alleen iets duurder dan de Siberen, ze zijn te koop vanaf $ 8.950,-
Mocht je toch allergisch blijken dan krijg je je geld terug, desalniettemin blijft mijn advies om je eerst te laten testen voordat je het dier in huis neemt.
Afscheid moeten nemen is pijnlijk.
http://www.allerca.com/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allergie voor een kat wordt veroorzaakt door de huidschilfers van een kat. een langharige kat produceert meer schilfers dan een kortharige kat.

ik ben zelf ook zwaar allergisch voor katten en uiteindelijk reageert de allergie op alle katten, bij een kortharig ras veel minder als een langharige kat, maar t feit blijft dat de allergische reactie hoe dan ook op blijft spelen.

ik zou zelf geen kat nemen, ook niet om het 'uit te proberen', je gaat je al snel hechten aan zon beestje.
wanneer je de kat niet weg wilt doen maar je toch iedere dag met jeuk en rode ogen zit, das absoluut niet goed voor je eigen gezondheid.
en de kat weer weg doen nadat deze aan jou en je huis/omgeving gewend is geraakt is erg zielig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik ken iemand die het van de ene kat wel heeft en de andere niet.De structuur van de vacht is daar debet aan.
Zorg dat de kat nooit in je slaapkamer komt en blijf van de kat af is misschien een optie.
Mijn schoonzoon heeft ook een allergie van katten maar ook hij heeft net als jij van de ene wel last en van de andere niet.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe dat alsjeblieft te kat niet aan!
die heeft geen keuze.. wordt ergens geplaatst.. moet vervolgens weer weg vanwege allergie..
jij kunt nu gewoon kiezen.. doe het niet! je bent allergisch..
met en kat in huis zal je weerstand omlaag gaan, dat wil je jezelf niet aandoen.
Jammer lieve vriendin, je kunt niet alles krijgen wat je wilt.
ga niet te ver voor de wensen van je vriendin.. Dit is daar een goed voorbeeld voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image