Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kwam de eerste persoon die aids had aan die ziekte?

Aids is alleen overdraagbaar via bloed, sperma of vaginaal vocht dus kan de eerste aids patient het niet van een mug oid hebben gekregen.
Maar hoe dan wel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Momenteel is het, ondanks gedegen onderzoek, eigenlijk nog steeds een beetje gissen.

In elke onderzoek dat ik er tot nu toe over gelezen heb maakt men toch nog erg veel gebruik van termen als:

Men neemt aan... er wordt verondersteld, men denkt...

De meest gangbare theorie is momenteel dat de eerste mensen die AIDS kregen waarschijnlijk inheemse Afrikanen zijn geweest die met besmette apen in aanraking zijn gekomen. Apen worden in Afrika sinds jaar en dag gevangen om op te eten en om er huisdieren van te maken. De mensen lopen het risico besmet te raken doordat ze met het bloed van de apen in aanraking komen.

Ik vond dit wel een erg interessant artikel;

Biologen zijn, middels een soort stamboom methode, op zoek gegaan naar de voorouders van het HIV virus..
Zij zien nauwe verwantschap met het SIV virus.
Een virus dat bij chimpansees en meerkatten gevonden is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het virus komt oorspronkelijk van apen. Ofwel is de eerste mens met bloed in contact gekomen ofwel heeft hij wel heel vieze dingetjes gedaan met de aapjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meest gangbare theorie op dit moment is dat HIV afkomstig is van chimpansees uit Afrika (Kameroen). De theorie is dat een jager werd aangevallen door de chimpansee en daarmee vermengde elkaars bloed waardoor de jager het HIV virus heeft gekregen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van oorsprong inderdaad een ziekte die voorkwam bij apen. Aangezien het virus zich snel muteert, was het stond de ziekte vroeger hoogstwaarschijnlijk bekend onder een andere naam.

Bijgaande link laat zien dat "vieze spelletjes met apen" wellicht niet de oorzaak was van de overdracht ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik blijf bij mijn gedacht dat aids is ontstaan door vergaand promiscue gedrag, gepaard gaand met divers anaal verkeer.
Het immuunsysteem verwijdert vreemde eiwitten en kan wel wat hebben. Bij voortgaand verschijnen van vreemde eiwitten in de endeldarm, geeft het immuunsysteem op een gegeven moment de pijp aan Maarten (vind het wel een aardige woordspeling), en stort in. Op dat moment worden de virussen die bij die situatie horen, wakker en actief.

Aids is uiteraard al lang onder ons, mensen. Het is een van de redenen waarom in oude godsdiensten wordt gewaarschuwd tegen sodomie. Men ging er aan dood.

Maar ja, het bovenstaande vinden mensen niet leuk om te horen. Het is heus zo dat virussen niet uit zichzelf actief worden. Het is halfdode materie die pas actief wordt als de omstandigheden ernaar zijn.

Bestiaal gedrag met apen of andere dieren, kan ook een oorzaak zijn. Ik ben niet de enige die dit denkt, maar behoor wel tot een minderheid. op dit moment nog.

Aids is een gedrag=gerelateerde ziekte, in eerste instantie. Het wordt wel verspreid, doordat de virussen actief zijn, door bloed-bloed contact of door anaal verkeer met een reeds besmet persoon. Of voor vrouwen door sexueel verkeer met een besmet persoon.

Toegevoegd na 54 seconden:
gedacht is gedachte.

Toegevoegd na 1 uur:
het ligt allemaal niet zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al decennia voordat Aids als zodaning een herkenbaar ziektebeeld was, was er sprake van van de zogenaamde Slim Desease. Deze ziekte heeft dezelfde kenmerken en verschijnselen als Aids. Hoe het precies zit weet ik niet, maar mogelijk is de ziekte na een epidemieologische toename in de late jaren 80 herontdekt en herbenoemd.
De opvatting dat het van apen komt is volgens mij een typisch broodje aap verhaal. Apen en andere dieren hebben ook griep enzomeer maar om dan te stellen dat die ziektes van apen komen gaat wel erg ver.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het verhaal gaat, dat Patiënt Zero een militair van het Cubaanse leger in Afrika (Congo) was die de apen, waar ze erg veel last van hadden, met een machine geweer van zich af schoten. Op de een of andere manier is een soldaat besmet geraakt, als zou het maar zijn om samen met een dooie aap op de foto te gaan.

Al jaren is duidelijk, dat het niets te maken heeft met anaal geslachtsverkeer of met promiscuïteit. HIV verspreidt zich zoals iedere ziekte zich verspreidt: oraal, vaginaal, anaal en via een wondje in je huid

Verhaaltjes zoals hierboven door Mevrouw I worden verteld zijn moralistisch, maar vooral onjuist, gebazel. Zelfs de meest extreme variant: als je geen seks hebt kun je het niet krijgen is onzin. Vraag dat maar eens aan medisch personeel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing